چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین اولین نظام ملی اهدای عضو این کشور را به راه انداخته است تا از قاچاق اعضای ایجاد کند و منبعی برای اعضای پیوندی به جز زندانیان اعدامی فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه چاینا دیلی در حال حاضر مجرمان اعدام‌شده 65 درصد اعضای پیوندی را در چین را تامین می‌کند.

معاون وزیر بهداشت چین، هوانگ جیفو، به این روزنامه گفت: "مسلما زندانیان اعدام‌شده منبع مناسبی برای پیوند اعضا نیستند."

بنابر اعلام وب‌سایت وزارت بهداشت چین تقریبا 1.5 میلیون نفر در این کشور در هر سال به پیوند عضو نیاز دارند،‌ اما هر سال تنها 10000 نفر به اعضای پیوندی مورد نیازشان دسترسی پیدا می‌کنند.

این کمبود اعضای پیوندی به معنای آن است که بیماران مستاصل باید برای تهیه اعضای پیوندی‌شان باید به به بازار سیاه روی آورند.

قانون پیوند اعضای چین در سال 2007 قاچاق اعضا را ممنوع می‌کند. اما ماجراهای پیوندهای غیرقانونی از اهداکنندگان زنده، و داستان‌ها در مورد اتباع خارجی که برای فروش عضو پیوندی به چین سفر می‌‌کند، از جمله ‌گزارش‌های خبری رایج در چین است.

هوانگ گفت:‌‌ "پیوند عضو نباید امتیازی برای ثروتمندان باشد."

 قوانین چین اهدای عضو از دهنده زنده را تنها د رمورد بستگان خونی و همسر مجاز می‌داند.

اما به گفته چن ژونگوآ، متخصص پیوند اعضا در بیمارستان تونگجی در شانگهای، دلالان اعضای پیوندی که متخصص جعل اسناد در این زمینه هستند، میزان اهدای عضو از افراد زنده را به 40 درصد کل پیوندها رسانده‌اند.

در نظام جدید اهدای عضو، که به طور مقدماتی در 10 ایالت و شهر چین اجرا خواهد شد، به تشویق اهدای عضو پس از مرگ و تامین هزینه‌ها برای افراد نیازمند و خانواده‌های اهداکنندگان عضو پرداخته خواهد شد.

هوانگ گفت:‌ "‌این نظام در جهت منافع عمومی است و به بیماران بدون توجه به مقام اجتماعی و ثروت از لحاظ عدالت در دستیابی به اعضای پیوندی خدمات خواهد رساند."

کد خبر 88808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز