دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۵ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: آمریکا اگر خواهان بهبود وضعیت در عراق است، باید با همسایگان این کشور به ویژه ایران گفت و گو کند.

به گزارش آسوشیتدپرس،هنری کیسینجر وزیر امورخارجه سابق آمریکا ضمن بیان مطلب فوق افزود:با توجه به شرایط کنونی پیروزی در عراق غیر ممکن خواهد بود.

کیسینجر که در مصاحبه‌ای تلویزیونی سخن می‌گفت،افزود:"اگر منظور شما از پیروزی در عراق روی کار بودن دولتی است که جنگ داخلی و خشونت‌های جاری را جهت حمایت و استوار کردن مبانی دموکراتیک مهارکند،باید بگویم که تصور نمی‌کنم چنین امری تحقق پیدا کند.

کیسینجر که خود از اصلی ترین معماران جنگ ویتنام محسوب می‌شود و هم اکنون طرف مشاوره جورج بوش رییس جمهور آمریکا در ارتباط با جنگ عراق است به بوش توصیه کرده است که طرح خروج شتاب زده نیرو‌های آمریکایی از عراق را دنبال نکند.

کیسینجر بر این باور است که خروج سریع ارتش آمریکا از عراق بی ثباتی را در کشور‌های همسایه این کشور در پی خواهد آورد و حتی این امر ممکن است به بروز درگیری‌های طولانی مدت در منطقه منجر شود.

کیسنجر می‌گوید:خروج سریع از عراق عواقب بسیار ناگواری را در پی خواهد آورد و وضعیتی را ایجاد خواهد کرد که مجبور خواهیم شد سال‌ها بابت آن هزینه بپردازیم.او میگوید در نهایت نیز هر جوری‌ هم کگه بخواهیم حساب کنیم مجددا مجبور خوهیم شد که به طریقی به منطقه بازگردیم.

کیسینجر که دیدگاه‌هایش توسط گروه مطالعات عراق،به سرپرستی جیمز بیکر وزیر امور خارجه سابق آمریکا ، مورد مطالعه قرار گرفته است،خواستار تشکیل کنفرانسی فراگیر با حضور اعضای دائم سازمان ملل شورای امنیت،همسایگان عراق،بویژه ایران و قدرت‌های منطقه‌ای نظیر هند و پاکستان شده، تا کشور‌ها و سازمان‌های جهانی ضمن تشریک مساعی با یکدیگر راهکار مشترکی جهت حل مشکلات منطقه‌ای اتخاذ کنند.

هنری کیسینجر  در پایان و در یک جمع بندی کلی می‌گوید:"تصور می‌کنم ما باید مسیر جدیدی را تعریف کنیم البته راه حل را نیز در پیروزی نظامی و در عقب نشینی نمی‌دانم.

کد خبر 8842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز