همشهری آنلاین: مجموعه ای نفیس از اصل و کپی اسناد تاریخی فارسی در بخش اسناد و مدارک کهن آرشیو ملی گرجستان تحت نظارت وزارت دادگستری، حفظ و نگهداری می شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در حال حاضر تعداد 1237 سند در این آرشیو ثبت شده که این اسناد شامل دستور شاهان ایرانی، پروتکل ها، کتاب، نامه، اسناد تجاری، رسیدهای مختلف، دادخواست به شاه یا پادشاه گرجستان، مربوط به قرون شانزدهم و نوزدهم موجود است. 

این اسناد نه تنها برای گرجستان دارای ارزش بسیار می باشد بلکه برای منطقه قفقاز و خصوصا جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است. نکته مهم دیگر اینکه اسناد فوق برای تحقیق در مورد رشته کتابت قدیمی و خطوط و نقوش قدیمی فارسی و همچنین نحوه دیپلماسی ایران قدیم مهم است.

در برخی از این اسناد دستور شاهان وقت در رابطه با مسائل مهم سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی هستند که به والیان وقت گرجستان صادر شده است. در این اسناد از مواد خاصی برای کاغذ آنها استفاده شده بطوریکه با نقوش زیبایی با برگ و گل تزئین شده اند. رنگ های به کار رفته در این اسناد فراوان هستند ولی رنگهای طلایی ، آبی ، قرمز و سبز خودنمایی می کند.

لازم به ذکر است در این اسناد علاوه بر استفاده از مرکب سیاه ، فرامین شاهان ایرانی با جوهر آبی و قرمز نیز نوشته شده است.

اصالت و صحت فرمان شاهان با مهر و موم اثبات می شده که معمولا در وسط و در بالای متن سند تنظیم شده است. اسنادی که ممهور به مهر شاهان ایرانی است مربوط به دوره شاه عباس اول، شاه عباس دوم ، نادرشاه ، عباس میرزا ، سلطان حسین و.... بوده که شکل ظاهری آنها بیضی و چهارگوش با تزئینات زیبا می باشند و مهرهای مربوط به دوره شاه سلطان حسین علاوه بر مشخصات یاد شده دارای برجستگی و رنگهای متنوع نیز می باشند.

کد خبر 88367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز