همشهری آنلاین: یک گیاه غول‌آسا که می‌تواند سوسک‌ها و حتی جوندگان را ببلعد در آسیای جنوب شرقی کشف شده است.

 به گزارش لایوساینس این گیاه گوشتخوار با نام علمی nepenthes attenboroughii در ماونت ویکتوریا، کوهستان دوردستی در پالاوان در فیلی‌پین یافت شد.

گروه پژوهشی به رهبری استیوارت مک پیرسیون از شرکت Red Fern Natural History Productions در سال 2000 هنگامی از وجود این گیاه خبردار شدند که گروهی از میسیونر‌های مسیحی هنگام کوهپیمایی در این منطقه به آن برخوردارند و ماجرا را به یک روزنامه محلی گزارش کردند.

 این گیاه کوزه‌ای که رده خود دومین گیاه بزرگ جهان محسوب می‌شود، می‌تواند تا 120 سانتی‌متر رشد کند و ساختارهای کوزه‌ای ان پر از مایع است.

 این گیاه شیره‌ای را در دهانه این کوزه‌ها ترشح می‌کند که موش‌ها،‌حشرات و سایر جانوران کوچک را به سمت خود جلب می‌کند. هنگامی حیوانی به درون کوزه گیاه افتاد، آنزیم‌ها و اسیدهایی درون مایع بدن او را تجزیه می‌کنند.

مک پیرسون در باره این گیاه گفت:‌"همه گیاهان گوشتخوار طوری تکامل پیدا کرده‌اند تا حشرات را بگیرند، اما انواع بزرگتر آنها مانند این گیاه می‌توانند موش‌ها و قورباغه‌ها را هم بخورند. نکته تعجب‌آور این است که گیاهی به این بزرگی چطور برای این همه مدت کشف‌نشده باقی مانده است."

بزرگترین گیاه کوزه‌ای گوشتخوار جهان با نام علمی nepenthes rajah در سال 1858 بوسیله طبیعی‌دان انگلیسی هیو لاو در بورنئو کشف شد

کد خبر 88321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز