فائزه توکل: معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مشکل کمبود آب در اصفهان ریشه مدیریتی دارد، قضاوت و دلایلی را که اصفهانی‌ها برای توجیه این مسئله بیان کرده‌اند مغرضانه می‌داند.

 سخنان این مقام مسئول در استان چهار‌محال و بختیاری در حالیست که اظهارات چندی پیش مسئولان شهری  و زیست‌محیطی اصفهان مبنی بر اینکه اکثر منابع آبی این استان به‌ویژه رودخانه زاینده رود به سمت چهارمحال و بختیاری روانه می‌شود و همین امر موجب خشک شدن این رودخانه در اصفهان شده، مسئولان استان چهار‌محال و بختیاری را به واکنش واداشت.

آنها با بیان اینکه میزان بارش‌های امسال در این استان به شدت کاهش یافته و به‌طور نمونه شهرستان کوهرنگ با کاهش 49 درصدی نزولات جوی مواجه بوده و این شرایط سبب بروز مشکلاتی برای مردم مناطق مختلف این استان شده است، اشاره می‌کنند که در این شرایط سعی در مدیریت منابع و وضعیت موجود دارند و هیچگاه به‌دنبال جوسازی نبوده و نیستند.

 احمد ایرج‌پور معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه  به‌دلیل کاهش نزولات جوی در 3 سال اخیر در کشور، برخی استان‌ها با خشکسالی و کم‌‌آبی مواجه شده‌اند ادامه می‌دهد:  اما این پدیده در اصفهان ضعیف‌تر از چهارمحال و بختیاری است و کسانی‌که نتوانسته‌اند وضعیت موجود را مدیریت کنند به فرافکنی دست زده‌اند.

 کسانی که کم‌آبی خود را به نحوه مدیریت آب در چهارمحال و بختیاری نسبت می‌دهند، باید نگاه جامع‌تر و منصفانه‌تری داشته باشند و دانسته‌های خود را تکمیل یا اصلاح کنند.

او با اظهار تعجب از این مسئله که مسئولان اصفهانی در گفته‌های خود از عبارت «انتقال آب زاینده رود به چهارمحال و بختیاری» استفاده کرده و آن را هم‌ردیف غارت دانسته‌اند، می‌گوید:‌ هر چشم بینایی می‌بیند که زاینده رود از کوه‌های چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و جریان آن به سمت اصفهان است اما اینکه آنها جریان آب را وارونه می‌بینند، جای تعجب و تامل دارد!

بحران خشکسالی در چهارمحال بیشتر از اصفهان است

همچنین یکی دیگر از مسئولان استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ‌با وجود تصور برخی که ما بر روی منابع آب نشسته‌ایم، بحران خشکسالی در این استان شدیدتر از استان‌های همجوار است اظهار می‌کند:  چون عمده بارش‌های چند سال اخیر به شکل باران بوده و برف در این استان زیاد نبارید، چهارمحال و بختیاری نتوانست بهره‌ای از بارندگی ببرد و همه نزولات جوی پشت سد زاینده‌رود جمع و به خانه اصفهانی‌ها رفت.

 هم‌اکنون همه شهرهای استان با بحران کم‌آبی روبرو هستند و بیش از 198 روستای این استان هم با تانکر آبرسانی می‌شود. وضعیت دو شهر ناغان و اردل هم بحرانی و وضعیت آب شرب لردگان نیز  نگران کننده است.

محمدی معاون برنامه‌ریزی استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین با بیان اینکه زاینده‌رود چهارمحال و بختیاری ظرفیت آبرسانی یک میلیارد و 250 میلیون متر‌مکعبی آب را دارد، تاکید می‌کند: از این میزان تنها اجازه استفاده از 80 میلیون متر‌مکعب آب به‌ما داده شده و بقیه صرف شالیزار‌های غرب اصفهان می‌شود و با این حال آنها از اینکه در نتیجه و ضعف مدیریتی زمین‌های شرق اصفهان بدون آب مانده ابراز ناراحتی می‌کنند.

همشهری استانها

کد خبر 88233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز