چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

ناهید محمدپور: در حالی که هنوز مسئولان و دست‌اندرکاران از متوقف شدن آسفالت‌ریزی در ارتفاعات دماوند اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند گفته‌ها حاکی است که کار شن‌ریزی و زیرسازی جاده رینه به گوسفندسرا در ارتفاع 2900 متری دماوند با سرعت بیشتری در حال اجرا است.

با توجه به نزدیکی این منطقه به تهران و مناطق ییلاقی می‌توان از هم‌اکنون پیش‌بینی کرد علاوه بر تردد بی‌شمار وسایل نقلیه که آلودگی هوا را در آینده‌ای نزدیک به آنجا هدیه می‌کنند، هجوم زمین‌خواران، فرصت‌طلبان و سودجویان منابع طبیعی را نیز باید شاهد باشیم. به طوری که کارشناسان محیط‌زیست معتقدند آلودگی به وجود آمده بدون شک برای بلندترین قله خاورمیانه بسیار اسفبار خواهد بود.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران با اظهار تاسف از این اقدام می‌گوید: حدود 10 روز گذشته متولیان محلی در کمال ناباوری با کامیون و لودر به جاده گوسفندسرا آمده و در ارتفاع 2900 متری از سطح دریا شروع به شن‌ریزی جاده و آسفالت آن کردند که این کار تا الان ادامه دارد.

 محمود شعاعی با اشاره به اینکه در آن منطقه هیچگونه کشاورزی وجود ندارد بیان می‌کند: آقایان مدعی هستند این اقدام به درخواست کشاورزان و کوهنوردان صورت گرفته و این در حالی است که کوهنوردان مخالف هرگونه اقدامی در این رابطه هستند و آنها دوست دارند از همان ابتدای کوه با کوله پشتی خود وارد یک محیط بکر شوند.

طرح آسفالت دماوند هدفمند است

شعاعی با تاکید بر اینکه آسفالت کردن دامنه دماوند ضربه بزرگی به صنعت گردشگری وارد خواهد کرد، معتقد است: این اقدام هدفمند است و به سادگی و بدون اجازه انجام نمی‌گیرد، ضمن اینکه آسفالت کردن منطقه گوسفندسرا یک اقدام غیراصولی و غیرکارشناسی است.

مدتی قبل نیز درست 700 متر بالاتر از این ارتفاع مجوزی برای استخراج معدن صادر شده بود که باعث زخمی شدن کوه شده است. چراکه آنها یک منطقه را چال می‌کنند و چون نتیجه نمی‌گیرند، سراغ منطقه دیگری می‌روند و آنجا را هم زخمی می‌کنند. البته کار برای مدتی متوقف شده بود که گویا قرار است مجدداً ادامه یابد.

 اما امیر سلحشور مسئول امور مالی شهرداری رینه در نزدیکی پلور با اغراق‌آمیز جلوه‌دادن ماجرا توسط رسانه‌ها می‌گوید: پیمانکاری این کار از طرف سازمان میراث فرهنگی استان مازندران به شهرداری رینه محول شد و هدف، تنها ریختن سنگریزه در یک مسیر 3 کیلومتری است و به دلیل ممانعت از پراکنده شدن خاک زیاد در آن منطقه این کار صورت گرفته است.در صورتی که رئیس این سازمان می‌گوید این پروژه توسط خود میراث در حال وقوع است نه شهرداری رینه.

 رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران همچنین با کذب خواندن خبر آسفالت این جاده اجرا می‌شود، می‌گوید: این پروژه در حد بهسازی و مرمت 4 کیلومتر از مسیر 3/7 کیلومتری گوسفندسرا است. این جاده بر اساس نیازهای محلی توسط اداره راه و ترابری و شهرداری شهر رینه تیغه‌کشی شده است.

اگر چه حرف‌های هر دو مسئول سازمان کمی متناقض به گوش می‌رسد اما رحمت عباس‌نژاد خاطرنشان می‌کند: پیش از این کوهنوردانی که قصد صعود داشتند با صرف هزینه‌های هنگفت و با ماشین‌های ویژه، ‌مسیرهای ناهموار منتهی به پایگاه مورد نظر را طی می‌کردند.

 او ادعای این افراد را کاملا غیرفنی دانست و گفت: زیرساخت‌هایی که برای این جاده قدیمی ایجاد شده مناسب برای آسفالت‌ریزی نیست و در این 4 کیلومتر تنها اقداماتی در حد تیغه زدن، ریختن مخلوط کوهی و ماسه سنگ صورت گرفته است تا از رانش در بخش‌های مختلف جلوگیری شود همچنین برای انجام معمولی‌ترین آسفالت مراحلی باید طی شود که هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: در موافقت‌نامه اعتبار و تعریف طرح که بین رئیس دستگاه اجرایی و معاون برنامه‌ریزی استانداری متعهد شده مواردی همچون استفاده از اعتبارات و شرح خدمات عنوان شده اما در این موافقتنامه واژه آسفالت لحاظ نشده است و اگر قصد انجام چنین کاری نیز وجود داشته باشد باید در آن، پیش بینی اعتبار سال 88 نیز انجام می‌گرفت در صورتی که اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است.

عباس‌نژاد با تاکید بر اینکه سازمان نسبت به این موضوع از سایر نهادها حساس‌تر است، گفت: اگر شرایطی که به‌عنوان آسفالت کردن دماوند عنوان می‌شود، صحت داشته باشد این اثر ملی شرایط شناخته شدن به‌عنوان اثر جهانی را از دست می‌دهد در حالی که سازمان در پی مقدمات ثبت جهانی آن است. 

 اما حرف‌های امیر محمدپور نماینده فدراسیون کوهنوردی مستقر در کوه دماوند در گفت‌وگو با ایسنا نیز شنیدنی است: «طی روزهای گذشته 2 لودر و 6 کامیون کار مخروط‌ریزی شنی را در این جاده آغاز کردند که واقعا شدت زیادی داشت. آنها کاری که به صورت معمول در دو، سه روز انجام می‌شود را در یک روز انجام دادند که این موضوع قصد آنها برای انجام کار را نشان می‌دهد.»

 او با تاکید بر این‌که قصد مسئولان تنها مرمت و بازسازی مسیر گوسفندسرا نیست، خاطرنشان کرد: اگر مسئولان می‌گویند این اقدامشان مرمت و بازسازی است چرا مخروط شنی می‌ریزند؟ مخروط شنی تنها برای زیرسازی آسفالت رویی مسیر ریخته می‌شود. اگر آنها می‌خواستند جاده را مرمت کنند باید بعد از مسطح کردن آن را رها می‌کردند.

ارزیابی پیش از اجرا 

 اما شعاعی با اعتقاد به اینکه ساخت جاده و ریختن سنگریزه تنها به دلیل وجود خاک زیاد واقعاً لازم نیست، افزود: افرادی که می‌خواهند کوهنوردی کنند، در هر صورت باید سختی‌هایی را تحمل کنند و ظاهر طبیعت نباید دست‌خورده شود. توسعه گردشگری در دماوند به آسفالت کردن جاده نیست، بلکه به کنترل رفت و آمد است و وظیفه همه مسئولان ذی‌ربط جلوگیری از تعرض به آثار ملی است.

 در هیچ جای دنیا منابع طبیعی را اینگونه از بین نمی‌برند و اگر قرار است منطقه‌ای به شکل طبیعی بعد از 50 سال از بین برود با اقدامات اینچنینی 6 ماهه نابود می‌شود! طرح‌های خدماتی باید پیش از اجرا و در مرحله انجام مطالعات، مورد ارزیابی زیست‌محیطی قرار گیرند. پیش از این قله‌های الوند و سبلان و زرد کوه نیز شاهد احداث تله کابین‌هایی روی ارتفاعات خود بودند.

محمدی رئیس هیات مدیره انجمن کوهنوردان نیز با اشاره به اینکه اگر کار برای مدت کوتاهی متوقف شده تنها علت آن فشار افکار عمومی است می‌گوید : مشکل در چگونگی تصمیم‌گیری است که قابلیت لازم را برای اجرا یا جلوگیری از کارها ندارد چرا که به راحتی به خود اجازه وارد شدن به مناطق حفاظت شده و یا آثار تاریخی را می‌دهند و با کار غیر‌اصولی طرح‌های خود را به راحتی پیاده می‌کنند.

همشهری استانها

کد خبر 88190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز