سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان به کشورهای آسیایی در مورد بحران‌ مواد غذایی که به دلیل عدم مدیریت منابع آب گریبانگیر این کشورها می‌شود، هشدار داده‌اند

به گزارش بی‌بی‌سی دانشمندان در مطالعه‌ای که به سفارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل و انستیتوی جهانی مدیریت آب (IWMI) انجام شده‌است، می‌گویند کشورهای آسیای جنوب شرقی برای مهار کردن نیازهای جمعیت روبه رشد خود، ناچار به هزینه کردن بیلیون‌ها دلار برای جایگزین کردن روش‌های قدیمی آبیاری هستند. گفتنی است که اثرات گرمایش جهانی در این پیش‌بینی لحاظ نشده‌است.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد با توجه به اینکه نیاز آسیا به غذا تا سال 2050 دو برابر می‌شود، کشورهای آسیایی برای تأمین غذای کافی مجبور به صادر کردن یک چهارم تولید برنج خود خواهند شد.

در ادامه دانشمندان در مورد خطرهایی که وابسته شدن کشورها به صادرات برای تأمین غذا ایجاد می‌کند توضیح می‌دهند و پیشنهاد می‌کنند که کشورهای آسیایی برای حل مشکلات غذا سیستم آبیاری خود را تغییر دهد.

در حال حاضر 70 درصد زمین‌های آبیاری جهان در قاره آسیا قرار دارد و کشاورزان آسیایی از روش‌های قدیمی آبیاری از جمله آبیاری سنتی و کندن نهر استفاده می‌کنند.

کد خبر 88128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز