همشهری آنلاین: معاون فرهنگی وزیر ارشاد پیشنهاد داد در دولت دهم ناشران مسئولیت چاپ کتاب‌های خود را برعهده گیرند

به گزارش همشهریَ آنلاین به نقل از مهر ،‌ محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به تسریع در صدور مجوزها گفت: باید در دوره فعلی برخی مسائل دیگر هم مد نظر قرار گیرد از جمله مشارکت دادن ناشران در امر صدور مجوز نشر و پذیرش مسئولیت از جانب آنها است. دلیلی ندارد که کتابهایی که خلاف بیّن ضوابط است و همه افراد هم به وضوح متوجه هستند که خلاف ضوابط نشر است اصلاً تحویل اداره کتاب داده شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: شکل مطلوب ماجرا این است مسئولان اداره کتاب حداقل در مواردی که حالت بینابینی دارد و اثر ارسالی قاطعانه خلاف قوانین نیست، بتوانند مستقیماً حرف ناشر و مولف را بشنوند. چرا که ممکن است واقعاً هدف نویسنده و ناشر، قانون‌شکنی نبوده باشد و در این موارد باید اقناعی عمل شود.

پرویز درباره اظهارات اخیرش درباره "لزوم برخی اصلاحات در روند بررسی و صدور مجوز نشر" گفت: به هر حال باید در مجموعه‌های دولتی هرازگاهی نگاهی به عملکردهای و کارهایی که انجام می‌شود صورت بگیرد و در جاهایی که می‌شود کاری را با سرعت بالا انجام داد یا اینکه خدمت‌رسانی بهتری را به دنبال داشته باشد باید این کار را‌ کرد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به طرح الکترونیکی صدور مجوز نشر با بیان اینکه "طرح مذکور به این معنا نیست که بررسی کتاب به صورت الکترونیک انجام شود"، گفت: در مواردی برخی کتابها مدت مدیدی در بخش بررسی و نظارت پیش از چاپ پاسخشان داده نمی‌شود. حتی اگر این تعداد 10 مورد از 1000 مورد باشد و اگر چه یک درصد بیشتر نیست در نهایت 10 مولف و مترجم و 10 ناشر و شاید افراد مرتبط دیگری وقتشان از این بابت تلف می‌شود و از این قضیه متضرر می‌شوند که نباید این اتفاق بیفتد.

محسن پرویز ادامه داد: درست است که اداره کتاب با سرعت مناسب به درصد بالایی از کتا‌بها پاسخ می‌دهد و البته این موارد انعکاس پیدا نمی‌کند. همین موارد محدود هم که ممکن است بنا به دلایلی اتفاق بیفتد و باعث نارضایتی شود نباید باشد و این با اصلاح سیستم اداری امکانپذیر است و ایده‌آل ما این است که مدیر مربوطه در اداره کتاب صبح زود همین که سر کار آمد و دستگاه کامپیوترش را روشن کرد فهرست کتابهایی که بیش از دو یا سه هفته در انتظار مجوز مانده‌اند با یک علامت اخطار جلو چشم او بیاید تا او متوجه شود که باید زودتر به این کتابها رسیدگی کند!

وی با ابراز رضایت از دوره مدیریت اداره کتاب در چند ماه اخیر با رد برخی اظهارات درباره ارتباط روند تسریع در امر صدور مجوز نشر با انتخابات ریاست جمهوری، افزود: یکی از ناشران همیشه منتقد وزارت ارشاد قبل از انتخابات گفته بود که "هر چه به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم کتابهای بیشتری مجوز می‌گیرد" در حالی که واقعیت این است که این مسئله ارتباطی به انتخابات نداشت و در واقع با اصلاحاتی که در سیستم صورت گرفته بود سعی شده بود که این روند بهتر شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: این اشکالات مربوط به دولت نهم نیست واز گذشته‌های دور مشکلات نهادینه‌ای در بخش مجوز پیش از چاپ وجود داشته است. مثلاً اوایل کار که من مسئولیت را پذیرفتم و زمانی که یکسال بیشتر از دوره دولت جدید نگذشته بود افرادی می‌آمدند و می‌گفتند که سه یا چهار سال است که کتابشان در بخش نظارت پیش از چاپ گیر کرده است.

پرویز ادامه داد: گاهی وقتها بوی شیطنت از برخی کتابها می‌آید. در برخی موارد که به صورت تصادفی به من منتقل می‌شود چیزهایی مشاهده می‌کنم که اینها چیزهایی نیست که ناشران ندانند خلاف ضوابط است. اما متاسفانه ارائه می‌شود و بی‌دلیل حجم کار اداره کتاب ارشاد را اضافه می‌کند و باعث تاخیرهای بی‌جا می‌شود. امکان پاسخدهی مناسب را هم از بین می‌برد.

کد خبر 87877

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز