همشهری‌آنلاین: تصحیح جلال خالقی مطلق از "شاهنامه" فردوسی که با همکاری محمود امیدسالار و ابوالفضل خطیبی انجام شده در بخش ادبیات نهمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر نهمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی و نخستین دوره آن در کتابخانه ملی یک شنبه،18 مرداد در کتابخانه ملی برگزار شد و علاوه بر شاهنامه فردوسی به تصحیح خالقی مطلق در گروه فهرستنویسی، کتاب "فهرست اسناد بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی" فهرست شده توسط عماد‌الدین شیخ‌الحکمایی به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. این اثر که در موزه ملی سازمان اوقاف بقعه شیخ صفی‌ادین اردبیلی است، سال 87 توسط کتابخانه مجلس منتشر شده است.

در بخش دین تصحیح محمدعلی آذرشب  از "مفاتیح‌الاسرار و مصابیح‌الابرار" تفسیر عبدالکریم شهرستانی به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد. در این بخش همچنین تصحیح محمدکاظم رحمتی از "رساله الافاده فی‌التاریخ الائمه‌ا‌لساده" تالیف یحی‌بن حسین هارونی و تصحیح جویا جهانبخش از "اعتقادات شیخ بهایی" شایسته تقدیر شناخته شدند. دو کتاب نخست را انتشارات میراث مکتوب و کتاب سوم این بخش را نیز انتشارات اساطیر به چاپ رسانده اند.

در بخش تاریخ تصحیح مشترک سیدسعید میرمحمدصادق و عبدالحسین نوایی از "ظفرنامه" شرف‌الدین علی یزدی به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. این اثر را کتابخانه مجلس به چاپ رسانده است. در این بخش همچنین تصحیح پژوهشگر چینی خانم لوجین از "چین‌نامه" نوشته ماتیو ریچی شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش ادبیات هم که  تصحیح جلال خالقی مطلق از "شاهنامه" فردوسی که با همکاری محمود امیدسالار و ابوالفضل خطیبی انجام شده،  عنوان اثر برگزیده را به خود اختصاص داد و همچنین تصحیح علی صفری آق قلعه از تحفه‌العراقین" سروده خاقانی و نیز تصحیح سیدمحمدرضا ابن امرول از "رساله سرو و آب" سروده قاضی نظام‌الدین اصفهانی شایسته تقدیر شناخته شدند.

به گزارش همشهری‌آنلاین شاهنامه فردوسی به تصحیح خالقی مطلق اواسط سال گذشته از سوی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی به بازار کتاب عرضه شد.[سخنرانی ایرج افشار در مراسم رونمایی از شاهنامه فردوسی به تصحیح خالقی مطلق]

آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی صبح امروز با حضور غلامعلی حداد عادل، علی اکبر اشعری، علیرضا ملکیان، مهدی محقق، اکبر ایرانی، سیدمحمود مرعشی و ... در محل کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

کد خبر 87400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز