چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرجان‌های دریایی دارای مواد شیمیایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای تسکین دردهای مرتبط با اختلالات عصبی استفاده کرد

به گزارش بی‌بی‌سی دانشمندان تایوانی از مرجانی به نام Capnella imbricate یا مرجان درختی کنیایی، برای تسکین درد در اختلالات عصبی استفاده کرد‌ه‌اند.

پیشتر محققان تایوانی از نتایج موفق آزمایش این مواد بر روی موش‌ها خبر دادند.

دکتر زی هونگ ون و همکارانش از دانشگاه ملی سان یات سن تایوان در حال مطالعه بر روی ماده‌ای شیمیایی به نام Capnellene هستند که از مرجان‌های نرم سواحل جزیره Green در 33 کیلومتری تایوان استخراج می‌شود. این منطقه محل زندگی 200 گونه نادر مرجان و اسفنج دریایی است.

مطالعات دکتر ون نشان می‌دهد که Capnellene با هدف قرار دادن سلول‌های اطراف بافت‌های عصبی، باعث کاهش درد می‌شود. این سلول‌ها معمولاً عامل ایجاد دردهای ناشی از اختلالات عصبی هستند.

افرادی که نوع خاصی اختلال عصبی دارند نسبت به ضربه یا تحریک‌های بسیار صعیف حساس هستند و با وارد شدن یک ضربه بسیار سطحی و ضعیف درد شدیدی در بدنشان ایجاد می‌شود.

در موارد حادتر این افراد بدون هیچ تحریکی و به صورت عادی دچار دردهای شدید در نواحی مختلف بدن می‌شوند و حتی مسکن‌های رایج مانند مورفین نیز کمکی به تسکین این دردها نمی‌کند.

تا به حال مواد دارویی زیادی از مرجان‌های دریایی استخراج شده‌ که از جمله می‌توان به داروی ضد ویروس AZT برای درمان بیماران مبتلا به HIV اشاره کرد.

در حال حاضر داروهای دیگری برای درمان بیماری‌های قلبی‌ عروقی، زخم معده، سرطان خون و پوست از اسفنج‌ها و مرجان‌های دریایی استخراج می‌شوند.

کد خبر 87107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز