عماد افروغ: به تعبیر ویکی‌پدیا، انقلاب رنگی یا انقلاب مخملی دگرگونی بدون خونریزی است.

این اصطلاح را برای نخستین‌بار واتسلاو هاول - که در آن زمان رهبری مخالفان جمهوری چک را بر‌عهده داشت - بر سر زبان‌ها انداخت

انقلاب‌های رنگی به یک رشته از تحرکات مرتبط با هم اطلاق می‌شود که در جوامع کمونیستی، توسعه یافته است.  این انقلاب تا‌کنون در کشورهای باقیمانده از بلوک پیشین شرق اتفاق افتاده است و هیات حاکمه این کشورها جای خود را به حکومت‌های یکسره طرفدار غرب داده‌اند.

این تحولات با وقوع انقلاب مخملی در دوره 6 هفته‌ای 17 نوامبر تا 29 دسامبر 1989 در چکسلواکی آغاز می‌شود و با وقوع تحولات مشابهی به شکل زنجیره‌ای در صربستان (در 2مرحله 1997 و 2000)، گرجستان (2003)، اوکراین (2004) و قرقیزستان (2005) ادامه می‌یابد.  روز گذشته بخش اعظمی از کیفرخواست متهمان حوادث پس از انتخابات، به تلاش این گروه برای فراهم کردن زمینه انقلاب مخملی در ایران اختصاص داشت.

اساسا در ایران به دلایل متعدد امکان بروز انقلاب مخملی وجود ندارد.  برای من به‌عنوان یک روش‌شناس خیلی جالب است که چگونه می‌شود مدارکی را مستند و مستدل ارائه کرد که تاکیدی بر مخملی بودن حرکتی داشته باشد.

به‌کار‌گیری کلمه مخملی پیش از هر چیزی توهین به جمهوری اسلامی است از آن جهت که جمهوری اسلامی را مقایسه و شبیه‌سازی‌ می‌کنند با کشورهای سوسیالیستی از قبیل روسیه که نوعا انقلاب‌های مخملی در این کشورها یعنی شوروی سابق و اقمار آن اتفاق افتاده است.

شاید این حرکت را بتوان به حساب یک پیروزی برای روسیه گذاشت که حرکت‌های اخیر و اعتراض‌های مردمی را انقلاب مخملی و رنگی در ایران معرفی می‌کند تا انقلاب اسلامی ایران در حاشیه انقلاب سوسیالیستی روسیه قرار گیرد و این توهین بزرگی به انقلاب اسلامی و به اندیشه‌های والای حضرت امام(ره) است که انقلاب اسلامی را یک تحفه الهی می‌دانستند که هم از جهت انگیزه و هم از جهت هدف و سازوکارها کاملا متفاوت با انقلاب‌های شناخته شده است.

جمهوری اسلامی ادعای دمکراسی و آزادی و در کارنامه خود سابقه برگزاری چندین انتخابات باشکوه را دارد. بر این اساس تفاوت بسیاری وجود دارد میان کشوری که آزادی را برتابیده است و حقوق ملت را به استناد فصل سوم قانون اساسی مورد پذیرش قرار داده است با کشورهایی که میانه خوبی با آزادی ندارند. 

‌ای کاش رسانه ملی این فرصت را در اختیار صاحب‌نظران و کارشناسان قرار می‌داد تا ذهنیت زدایی شود و انقلاب مخملی و رنگی کاملا شکافته شود که این واژه و اصطلاح مورد سوءاستفاده جناحی قرار نگیرد تا به‌صورت فزاینده اقشار، افراد و نسل‌های قابل‌توجهی را به جرم ضدیت با اصل نظام و حتی ضدیت با ولایت فقیه از قطار انقلاب پیاده کنند و سر فرصت تفسیر‌های تنگ‌نظرانه و متحجرانه خود را به جمهوری اسلامی تحمیل کنند.

کد خبر 86808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز