گروه بورس: قائم مقام مدیرعامل شرکت ایران خودرو از فروش سهام بانک پارسیان برای حل مشکل نقدینگی ایران خودرو خبر داد

به گزارش همشهری، 3 سال پیش زمانی که ریشه‌های بحران نقدینگی در شرکت ایران خودرو جوانه زد، شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت 30 درصد از سهام بانک پارسیان را برای حل مشکل نقدینگی به معرض فروش بگذارد، هرچند ایران خودرو این میزان سهام را در بورس عرضه کرد و سهام نیز در بورس به فروش رفت؛

اما با دستور مستقیم رئیس‌جمهوری این معامله باطل و مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره بانک پارسیان نیز برکنار شدند، به این ترتیب ایران‌خودرو هرگز نتوانست با فروش سهام بانک پارسیان از بند بدهی‌ها و مشکلات مالی‌‌اش رهایی یابد.

از آن زمان تا‌کنون بحران مالی ایران خودرو روز به روز شدید‌تر شده؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون کسری سرمایه در گردش ایران خودرو به 2 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده و این شرکت در حال غرق شدن در گرداب مشکلات مالی است.

ماجرای برکناری عبدالله طالبی، مدیرعامل سابق بانک پارسیان و بهرام فتحعلی، رئیس هیات‌مدیره این بانک توسط بانک مرکزی در سال 1385 از آنجایی آغاز شد که شرکت ایران‌خودرو به‌عنوان سهامدار عمده بانک پارسیان تصمیم گرفت، سهام مدیریتی خود که حدود 30درصد از سهام بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور را شامل می‌شد واگذار کند.

خریداران سهام، تعدادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی بودند که با دریافت تسهیلاتی از یک بانک خارجی قصد خرید سهام را داشتند. متقاضیان خرید سهام با یک بانک خصوصی دیگر وارد مذاکره شده بودند تا با وثیقه قرار دادن سهام خریداری شده در آن بانک، بخشی از ثمن معامله را از طریق وام تامین کنند و بخش دیگری را هم نقدا پرداخت کنند.

مزایده فروش سهام با قیمت پایه حدود 300میلیارد تومان در بورس صورت گرفت، اما حین معامله احمدی‌نژاد، در یک سخنرانی عمومی در بین مردم ساوجبلاغ انجام این معامله را غیرقانونی اعلام کرد و متعاقب آن دستور ابطال آن را صادر کرد.

پس از ابطال معامله سهام ایران‌خودرو در بانک پارسیان، رئیس‌کل وقت بانک مرکزی، ابراهیم شیبانی، با اعلام سلب صلاحیت مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره بانک پارسیان، خواستار تشکیل مجمع عمومی این بانک و انتخاب مدیران جدید شد.

شاید اگر این معامله 3 سال پیش انجام شده بود و از سال 85 تاکنون به تعویق نیفتاده بود ایران خودرو اکنون گرفتار بحران مالی نمی‌شد؛ بحرانی که شورای پول و اعتبار را مجبور کرد روز سه‌شنبه برای کمک به ایران خودرو 1000 میلیارد تومان معادل یک میلیارد دلار اعتبار بپردازد. اما یکی از شروط شورای پول و اعتبار برای پرداخت این مبلغ فروش سهام بانک پارسیان توسط ایران خودرو است.

در همین رابطه جمشید ایمانی قائم مقام مدیرعامل شرکت ایران خودرو در گفت‌وگو با «همشهری» از فروش سهام بانک پارسیان خبر داد و گفت: بحث فروش سهام بانک پارسیان از مدت‌ها پیش مطرح است و اگرچه ما در سال 85 موفق به فروش سهام این بانک نشدیم اما در شرایط کنونی در حال مذاکره با یک مشتری برای فروش سهام این بانک هستیم.

قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود فروش سهام بانک پارسیان یکی از شروط شورای پول و اعتبار برای پرداخت هزارمیلیارد تومان بوده است، تاکید کرد: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار مبلغ 500‌میلیارد تومان بدون هیچ شرطی به ایران خودرو پرداخت خواهد شد اما برای پرداخت 500 میلیارد تومان دوم ایران‌خودرو باید شرط‌هایی را به اجرا بگذارد.

ایمانی درباره مفاد این شروط گفت: شروطی که شورای پول و اعتبار برای پرداخت بخش دوم این مبلغ تعیین کرده عبارتند از، فروش سهام بانک پارسیان، تقویت پیش فروش محصولات ایران خودرو، افزایش سرمایه، انتشار اوراق مشارکت و فروش سهام شرکت‌های غیراستراتژیک ایران خودرو.

او با بیان اینکه شرکت ایران خودرو 32‌درصد از سهام بانک پارسیان را در اختیار دارد افزود: به همین منظور مذاکرات ما با یک خریدار در جریان است و شرایط فروش نیز در قالب مکانیسم و قوانین بورس انجام می‌شود؛ به این ترتیب پس از رسیدن به توافق با خریدار در مورد قیمت، سهام در بورس عرضه می‌شود و خریدار نیز براساس توافق انجام شده دستور خرید خود را به کارگزار می‌دهد و در رقابت با دیگران شرکت می‌کند. 

او در پاسخ به این پرسش که فروش سهام بانک پارسیان تا چه حد می‌تواند مشکل نقدینگی شرکت ایران‌خودرو را حل کند، گفت: فروش سهام بانک پارسیان کمک مؤثری به حل مشکل نقدینگی در ایران خودرو خواهد کرد. به گفته وی در حال حاضر براساس ترازنامه، ایران خودرو با 2 هزار و 600 میلیارد تومان کسری سرمایه در گردش مواجه است.

قراردادی با خودرو رانان وفا  بسته نشده است

قائم مقام مدیرعامل شرکت ایران خودرو در مورد انتشار خبری مبنی بر اینکه این شرکت روز شنبه قراردادی را به ارزش 370 میلیارد تومان با شرکتی به‌نام خودرو رانان وفا منعقد کرده است، گفت: این خبر صحت ندارد و شرکت ایران خودرو به تازگی هیچ قراردادی با این شرکت منعقد نکرده است.

ایمانی افزود: قراردادی که با شرکت خودرو رانان وفا بسته شده بود مربوط به سال 85 بوده که در سال 86 نیز تنها الحاقیه‌ای به آن اضافه شده است اما این قرارداد به‌دلیل عمل نکردن به تعهدات به اجرا در نیامد.

وی تصریح کرد: بخشی از این قرارداد ابتدا اجرا شد اما این قرارداد همچنان باز است و اختلافات باعث شد پرونده‌ای نیز در این خصوص تشکیل شود. در خبر‌ها آمده بود شرکت ایران خودرو به تازگی قراردادی به ارزش 370 میلیارد تومان منعقد کرده است که براساس آن شرکت ایران خودرو متعهد می‌شود ماهانه 5 هزار دستگاه انواع خودرو به شرکت خودرو رانان وفا واگذار کند.

شرکت خودرو رانان وفا نیز بر همین مبنا با باز کردن اعتبار اسنادی (LC) متعهد به پرداخت مبلغ خرید به ایران خودرو می‌شود و در مقابل اقدام به فروش این تعداد خودرو در قالب لیزینگ با بهره 9 درصد خواهد کرد.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ایران خودرو درباره برگزاری مجمع عمومی شرکت ایران خودرو گفت: هیأت‌مدیره شرکت ظرف امروز یا یکشنبه جلسه فوق‌العاده‌ای را تشکیل خواهد داد و در مورد زمان برگزاری مجمع عمومی شرکت تصمیم خواهد گرفت.

وی در مورد منتشر نشدن گزارش حسابرسی شده ایران خودرو افزود: شرکت ایران خودرو گزارش حسابرسی نشده خود را ابتدای تیر ماه و گزارش حسابرسی شده خود را 31 تیر ماه به سازمان بورس و اوراق بهادار تحویل داده است.

کد خبر 86593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز