همشهری آنلاین: آیت‌الله هاشمی شاهرودی، دستور داد ظرف مدت یک هفته نسبت به تعیین تکلیف زندانیان حوادث اخیر و آزادی افرادی که جرم‌شان در حدی نیست که در زندان بمانند، اقدام شود

به گزارش ایسنا، علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضائیه با بیان این خبر گفت: مسئولان عالی قضایی به ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی دوشنبه (5 مرداد)  به بررسی وضعیت حوادث اخیر و روند رسیدگی به وضعیت زندانیان پرداختند و هیئت سه نفره قضایی متشکل از معاون اول قوه قضاییه، دادستان کل کشور و رئیس سازمان بازرسی که از سوی رئیس قوه قضاییه مامور بررسی وضعیت زندانیان و حوادث اخیر بودند، گزارش خود را ارائه کردند.

وی افزود: در ادامه دادستان تهران نیز که در جلسه حضور داشت توضیحات خود را ارائه داد و سپس رئیس قوه قضائیه دستورات زیر را صادر کرد:

1- دادستان تهران موظف است ظرف مدت یک هفته نسبت به سرعت بخشی به روند بررسی وضعیت زندانیان و تعیین تکلیف آنان اقدام کند تا تمامی کسانی که جرم‌شان در حدی نیست که بازداشت باشند، با قرارهای مناسب آزاد شوند، به گونه‌ای که بازداشتی‌های حوادث اخیر به حداقل ممکن برسند.

2- هیئت 3 نفره قضایی یا نمایندگان آنان موظف هستند با تمام زندانیان حوادث اخیر ملاقات و از وضعیت آنان و نیز روند بازجویی‌ها و رعایت حقوق شهروندی این زندانیان گزارشی تهیه و در اسرع وقت به رئیس قوه قضاییه ارائه کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز موظف شد، شرایط رعایت حقوق شهروندی زندانیان و نحوه نگهداری آنان را بررسی و گزارشی از وضعیت بازداشتگاه‌ها و بازداشتیان حوادث اخیر به رئیس قوه قضاییه ارائه کند تا مشکلات مرتفع گردد.

3- با تشکیل شعبی در دادگستری استان تهران و در صورت نیاز در دادگستری‌های سراسر کشور و نیز سازمان قضایی نیروهای مسلح، شکایت تمام افراد بی‌گناهی که در حوادث اخیر مورد ضرب و شتم و تخریب اموال قرار گرفته‌اند و یا صدمات جانی و مالی دیده‌اند، دریافت و به آن‌ها رسیدگی شود.

علیرضا جمشیدی در ادامه درخصوص تصمیمات امروز جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: در جلسه امروز مقرر شد هیئت منصوب از سوی رئیس قوه قضاییه به همراه دادستان تهران گزارش اقدامات و پیگیری‌های خود را به مردم عزیز کشور ارائه دهند.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه در حال حاضر 300 نفر در ارتباط با حوادث اخیر در بازداشت به سر می‌برند، تاکید کرد: امیدواریم با توجه به این تصمیمات وضعیت این افراد در اسرع وقت بررسی و تعداد افراد بازداشتی به حداقل ممکن برسد.

کد خبر 86365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز