گروه سیاسی: محمود احمدی‌نژاد تعداد تغییر وزیرانش را به عدد 11 نزدیک‌تر کرد

تا دولتش در 8 روز به موعد تحلیف دولت بعدی، احتمالا به رای اعتماد مجدد از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیازمند باشد.

احمدی‌نژاد تنها ساعاتی پس از آنکه جای جدیدی را برای اسفندیار رحیم‌مشایی و عوض‌علی کردان در دولت مشخص کند، عصر دیروز، وزیر ارشادش را کنار گذاشت.

خبر برکناری محمدحسین صفار هرندی از وزارت فرهنگ و ارشاد دولت نهم در رسانه‌ها قطعی نشده بود که یک منبع آگاه در ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با گروه سیاسی همشهری با تایید خبر نخست، خبر دیگری نیز داد: احمدی‌نژاد، وزیر اطلاعات را هم از کار برکنار کرد.

در خبری که مهر به آن اشاره کرد، این تغییرات در پی آن انجام شده است که در جلسه روز چهارشنبه (31 تیر)  هیات دولت، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با رئیس‌جمهور بر سر معاون اولی اسفندیار رحیم‌مشایی با وجود مخالفت رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه‌ای به تاریخ 27 خرداد و بی‌توجهی رئیس‌جمهور، درگیری لفظی داشته است. 

خبرهای دیگری نیز از مجادله احمدی‌نژاد با صفار‌هرندی در همین جلسه حکایت داشت که در ادامه آن وزیر ارشاد جلسه هیات دولت را ترک کرد. در این حال براساس گزارش رسا، شماری از وزرا در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت، خواستار اجرای سریع فرمان رهبر انقلاب و برکناری مشایی شدند و کار به ترک جلسه دولت کشید.

از سوی دیگر همزمان با انتشار خبر برکناری محسنی‌اژه‌ای، بنا بر برخی گزارش‌های تاییدنشده کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی نیز با حکم رئیس‌جمهوری برکنار شده‌اند.

این اخبار تا لحظه تنظیم این گزارش از سوی منابع رسمی تایید نشده است؛ اگرچه روابط عمومی وزارت‌بهداشت اعلام کرد: خبر برکناری لنکرانی را نه تأیید و نه تکذیب می‌کنیم.
تأیید نمی‌شود

واحد مرکزی خبر نیز 17:30 دیروز به نقل از یکی از مشاوران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد که احمدی‌نژاد، محمدعلی خواجه‌پیری، مشاور قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به سرپرستی این وزارتخانه منصوب کرده و حکم سرپرستی خواجه‌پیری به او ابلاغ شده است.

پس از آن پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، به نقل از «یک مقام مسئول در دفتر رئیس‌جمهوری» که نامی از آن نبرد، برکناری غلامحسین محسنی اژه‌ای از وزارت اطلاعات را تایید کرد. این مقام مسئول در ادامه گفت: تاکنون تنها خبر برکناری وزیر اطلاعات و تعیین سرپرست برای این وزارتخانه قابل تایید است و شایعات منتشر شده درباره سایر وزرا تایید نمی‌شود.

اما در این حال یک منبع آگاه در ریاست‌جمهوری، به همشهری گفت، موضوع برکناری صفارهرندی به این دلیل در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت تایید نشده است که سرپرست انتصابی وزارت ارشاد، سمت جدید را از رئیس‌جمهوری نپذیرفته است.

مهر همچنین از انتصاب علوی به سمت سرپرستی وزارت اطلاعات خبر داد. علوی پیش از این در وزارت اطلاعات، معاون محسن اژه‌ای بود.

11 وزیر، به روایتی

با برکناری محسنی‌اژه‌ای، و درصورت تایید رسمی برکناری صفارهرندی، محمود احمدی‌نژاد یازدهمین تغییر – از 21 وزارتخانه - را انجام می‌دهد و کابینه‌اش مشمول اصل ۱۳۶ قانون اساسی خواهد شد.

در این اصل قانون اساسی تصریح شده است: رئیس‌جمهور می‌تواند وزرا را عزل کند و در این صورت باید برای وزیر یا وزیران جدید از مجلس رأی اعتماد بگیرد، و درصورتی‌که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت نیمی از هیأت وزیران تغییر نماید باید مجددا از مجلس شورای اسلامی برای هیأت وزیران تقاضای رأی اعتماد کند.

این در حالی است که پیش از این و در زمان استیضاح کردان، شورای نگهبان در تفسیر این اصل، تغییرات وزیر در طول یک دوره و در یک وزارتخانه را «یک تغییر» دانست تا رفتن پورمحمدی از وزارت کشور و استیضاح کردان از این سمت، «یک تغییر» در کابینه شمرده شود و احمدی‌نژاد را یک گام دیگر به اخذ مجدد رای اعتماد مجلس برای تمام وزیران، نزدیک نکند.

دوران جدید در 2 حکم متوالی

رئیس‌جمهوری در حکمی اسفندیار رحیم مشایی را به سمت مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری منصوب کرد.

احمدی‌نژاد در این حکم که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری منتشر کرد، از «دوران جدیدی» خبر داد و نوشت: دوران جدید، دوران شکوفایی عدالت و عشق و ایثار، و سربلندی هر چه بیشتر عاشقان ایثارگر است.

او در ادامه نوشت: در آستانه میلاد اسوه ایثار و شهادت؛ حضرت امام حسین(ع) و ضمن تقدیر فراوان از همه خدمات ارزشمند گذشته، جنابعالی را که انسانی مؤمن و فداکار و مورد اطمینان کامل هستید به سمت «مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهوری» انتخاب می‌نمایم.

امیدوارم با همراهی همه همکاران و با توکل بر خدا و توسل به حضرت مولا صاحب الامر(عج) همچون گذشته در تلاش برای خدمتگزاری به ملت بزرگ و نظام ولایی جمهوری اسلامی موفق و سربلند باشید.

همچنین عبدالرضا شیخ‌الاسلامی که پیش از مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری بود، به سمت دستیار ویژه رئیس‌جمهور در سازماندهی نیروی انسانی منصوب شد. احمدی‌نژاد در حکم شیخ‌الاسلامی نیز نوشته است: دوران جدید، دوران شکوفایی و پیروزی‌های بزرگ‌تر برای ملت ایران و خداجویان و عدالت‌طلبان خواهد بود.

همچنین مهر خبر داد که محمود احمدی‌نژاد، علی کردان را به‌عنوان مسئول بازرسی ریاست‌جمهوری برگزیده است و حکم او به‌زودی صادر خواهد شد. پیش از این، داوود احمدی‌نژاد  برادر رئیس‌جمهوری این سمت را بر عهده داشت.

کد خبر 86316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز