همشهری آنلاین: پژوهشگران چینی توانسته‌اند سلول‌های بنیادی قدرتمندی از پوست موش بوجود آورند، و از آنها برای ایجاد بچه موش‌های زنده بارور استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز آنها از سلول‌های چندتوانی پوست القاشده یا سلول‌های iPS - سلول‌هایی که می‌توان آنها را دوباره برنامه‌ریزی کرد تا مانند سلول‌های بنیادی رویانی عمل کنند- به کار بردند. سلول‌های بنیادی رویانی، که از رویان‌های چندروزه گرفته می‌شوند، قدرت تبدیل شدن به هر نوع  سلولی را دارند،‌ و در موش‌ ها می‌توان آنها را درون رحم کاشت تا بچه موش‌های زنده به وجود آورند.

 تجربه این دانشمندان که نتایج آن در جورنال نیچر منتشر شده است، به معنای آن است که به لحاظ نظری می‌توان فردی را با استفاده از سلول‌های عادی بافت همبند که در پوست فرد یافت می‌شود، اما این کارشناسان خودشان را از این موضوع بحث‌برانگیز دور نگه می‌‌دارند.

 فنی ژنگ از موسسه ژنتیک پزشکی شانگهای در دانشگاه جیائو تونگ شانگهای، سرپرست این پژوهش گفت این تحقیق می‌تواند منافع زیادی به بار آورد، و به شناسایی علل ریشه‌ای بیماری‌ها و دستیابی به درمان بیماری‌های انسانی بینجامد.

 او گفت: "تلاش برای استفاده از سلول‌های iPS در تولید مثل انسان‌ها اخلاقی نیست. برای علم مهم است که مرزهای اخلاقی‌اش را حفظ کند." و افزود که این پژوهش "به هیچ به عنوان قدم اول در این راه انجام نشده است."

 تا به حال کسی انسان را شبیه‌سازی نکرده است‌ و گرچه بسیاری از آزمایش‌ها بر روی سلول‌های بنیادی در موش‌ها در انسان‌ها هم تکرار شده است، این امر در مورد همه این آزمایش‌ها صدق نمی‌کند.

کد خبر 86223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز