همشهری آنلاین: یک بیمار مبتلا به سرطان خون (لوسمی) به اولین بیماری در شیلی بدل شد که در یک عمل رادیکال سلول‌های بنیادی را از بند ناف دریافت کرد تا بیماری‌‌اش معالجه شود

دکترها در بیمارستان دانشگاه کاتولیک سانتیاگو گفتند این مرد 48 ساله سلول‌های پیوند‌شده روز دوشنبه از نمونه‌های ذخیره‌شده در موسسه "بانک زندگی" دریافت کردند.

 فرانسیسکو باریگا، هماهنگ‌‌کننده کلینیک خون‌شناسی و سرطان‌شناسی این بیمارستان گفت: "پیش از پیوند سلول‌های بنیادی بیمار برای هفت هفته شیمی‌درمانی و پرتودرمانی دریافت کرد، و پس از یک روز استراحت،‌سلول‌های بنیادی مانند انتقال خون به بدن او تزریق شد."

 پزشکان گفتند ممکن است تا یک سال طول بکشد تا سلول‌های جدید جایگزین سلول‌های نابودشده در جریان شیمی‌درمانی و پرتودرمانی شوند.

 باریگا گفت اگر سرطان خون بیمار بعد از حدود دو تا سه سال دوباره ظهور نکرد، بیمار را می‌توان معالجه‌‌شده به حساب آورد.

 "بانک زندگی"  دو سال است که در شیلی به راه افتاده است، و حدود 200 نمونه از سلول‌های بنیادی را نگهداری می‌کند.

 باریگا گفت هدف درازمدت این بانک این است که سلول‌هایی برای "هر کسی در سراسر دنیا که به آنها نیازمند است،‌ فراهم آورد."

 این موسسه امیدوار است که برای رسیدن به این هدف با بیمارستان‌های محلی بیشتری توافق امضا کند تا سلول‌های بنیادی ارزشمند را از بندهای نافی که پس از زایمان‌ها به دور انداخته می‌شوند،‌ جمع‌آوری‌ شود.

 بعد دانشمندان سلول‌های بنیادی را از گلبول‌های سفید جدا می‌کنند،‌ آنها را در درجه حرارت منهای چهل درجه سانتی‌گراد منجمد‌ و بعد انها را در منهای 190 درجه سانتی‌گراد در نیتروژن مایع شناور می‌کنند.

بعد این نمونه‌ها در این بانک نگهداری می‌شوند تا بیمار سازگار پیدا شود.

کد خبر 86116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز