گروه بورس: نشانه‌های بحران در سهام خودروسازان بیش از پیش خود را نمایان می‌سازد

دیروز یک مقام ارشد در شرکت ایران خودرو به‌طور تلویحی از زیان‌ده بودن سایت‌های تولید خودرو، در ونزوئلا، سوریه و بلا روس خبر داد و یک مقام نظارتی در بورس تهران میزان بدهی‌های ایران خودرو را 2میلیارد دلار تخمین زد.

به گزارش موج، میرجواد سلیمانی، قائم مقام ارشد ایران خودرو، گفت: اگر غیراقتصادی بودن سایت‏های ایران خودرو مسجل شود، نسبت به تعطیلی آنها اقدام خواهیم کرد.

در حال حاضر مشغول بررسی به صرفه بودن یا نبودن سایت‏های تولیدی ایران خودرو هستیم و درصورت غیراقتصادی بودن برخی پروژه‌ها باید هنر به خرج داده و آنها را اقتصادی کرده وگرنه تعطیل کنیم.

چندی پیش، مدیرعامل ایران‌خودرو از تعطیلی سایت‏های زیان ده ایران خودرو صحبت به میان آورد و اعلام کرد که برای خروج شرکت از بحران مالی، این اقدام ضروری به‌نظر می‏رسد. یک مقام مسئول در حوزه نظارت بورس تهران هم با تایید وجود گزارش‌های نامطلوب مالی در ایران خودرو به همشهری گفت: بدهی‌ها حدود 2 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

ایران خودرو هم‌اکنون در شرایط مالی بدی به سر می‏برد و حتی گفته می‌شود امسال سودی به سهامداران خود نخواهد داد. ایران خودرو هم‌اکنون در کشورهایی نظیر بلاروس، ونزوئلا، سوریه و شهرهایی مانند مشهد و تبریز سایت تولید دارد.  ارزش بازار کنونی شرکت ایران خودرو، 900 میلیارد تومان است.

پیش‌بینی می‌شود با اعلام سود صفر در مجمع عمومی این شرکت، قیمت سهام این شرکت برای نخستین بار در 45 سال گذشته به کمتر از 100 تومان یعنی پایین‌تر از قیمت اسمی برسد.

سود هر سهم ایران خودرو پارسال 52 تومان بود. این گزارش حاکی است: همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع عمومی سالانه 2 شرکت ایران خودرو و سایپا خبر بروز بحران مالی در این دو شرکت بزرگ، فضای بازار سهام را تسخیر کرده است.

مجمع عمومی سالانه شرکت سایپا روز 28 تیر ماه و مجمع عمومی شرکت ایران خودرو   روز 31 تیر ماه برگزار خواهد شد اما منتشر نشدن گزارش مالی این دو شرکت و ارائه نشدن آخرین پیش‌بینی سود آنها به بورس، شائبه بروز بحران مالی در این دوشرکت را در بازار سهام افزایش داده است. به‌نظر می‌رسد موضوع تقسیم نشدن سود بین سهامداران درصورت وضعیت ارسالی شرکت ایران خودرو به سازمان حسابرسی نیز لحاظ شده است.

براساس دستورالعمل‌های بورس تهران، شرکت‌های بورسی باید 10 روز پیش از برگزاری مجمع عمومی سالانه آخرین گزارش حسابرسی شده خود را به بورس ارائه کنند. این هفته مهلت یادشده برای این دو شرکت به پایان رسید.

کد خبر 85540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز