سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسیر هفت کیلومتری در یکی از دامنه‌های قله‌ دماوند آسفالت شد!

مسئولین محلی در یک اقدام نادر و تاسف‌بار، مسیر هفت کیلومتری یکی از دامنه‌های قله‌ دماوند را که با ارتفاع 5671 متری، یکی از بلندترین قله‌های جهان است را آسفالت کرد‌ند.
این حرکت و اتفاق نادر درحالی به وقوع پیوسته است که طی روز‌های اخیر طبیعت دوستان زیادی به این حرکت اعتراض کرد‌ه‌اند، اما ظاهرا علی‌رغم جدی بودن این نگرانی‌ها تاکنون اقدام موثری برای توقف آسفالت سازی دماوند پرافتخار از سوی هیچ نهادی انجام نشده است.

مسیر آسفالت شده منتهی به بخش گوسفندسرای دماوند است که در ارتفاع 2900 متری از سطح دریا قرار دارد.

محمود شعاعی؛ رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: "سال گذشته با حضور رحیم مشایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مهندس کریمی استاندار مازندران، روز ملی دماوند ثبت نهایی شد اما در کمال ناباوری پنج‌شنبه هفته گذشته متولیان محلی با کامیون و لودر به جاده‌ گوسفند‌سرا آمده و در ارتفاع 2900 متری از سطح دریا شروع به تسطیح و شن‌ریزی جاده و آسفالت آن کرد‌ه‌اند. "

وی افزود: "متاسفانه در دو روز گذشته نیز مجددا کامیون‌ها برای اجرای عملیات آسفالت به محل رفته‌اند. در هیچ جای دنیا منابع طبیعی را این‌گونه از بین نمی‌برند. سالیانه توریست‌های زیادی به ایران می‌آیند اما با این کار دماوند را از بین بردند. توسعه‌ گردشگری در دماوند به آسفالت کردن جاده نیست بلکه به کنترل رفت و آمد است. "

شعاعی گفت: "با آسفالت کردن این جاده؛ ماشین‌ها تا ارتفاع 2900 متری از سطح دریا بالا می‌آیند و قطعا منطقه را آلوده می‌کنند. این اقدام برای بلندترین قله‌ خاورمیانه اسف‌بار است و باعث مرگ دماوند می‌شود. "

وی افزود: "معتقدم همان بلایی که بر سر قله‌های الوند و سبلان آمد و روی آنها تله کابین کشیدند، روی دماوند خواهد آمد و با ادامه این سهل‌انگاری‌ها، این ذخیره‌ ملی را از بین خواهند برد. "

رئیس فدراسیون کوهنوردی با تاکید بر این که این اقدام متولیان محلی برای آسفالت کردن دامنه‌ دماوند ضربه به توریست و گردشگری ایران است، خاطرنشان کرد: "این اقدام به این سادگی انجام نمی‌شود مگر با اجازه‌ مقامات بالاتر منطقه. "

وی در ادامه اظهار کرد: "دادن مجوزهای غیر اصولی برای استخراج خاک پوکه در ارتفاع 3600 متری از سطح دریا باعث شده که کوه زخمی شود چرا که آنها یک منطقه را چال می‌کنند و نتیجه نمی‌گیرند سپس به سراغ منطقه‌ دیگری رفته و آنجا را هم زخمی می‌کنند. این تحولات را توریست‌های خارجی از روی سایت‌ها می‌بینند که باعث آبروریزی کشور است."

به گزارش ایسنا؛ در پی این اقدام متولیان محلی، فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ضمن نامه‌ای خطاب به وزیرکشور خواستار توقف بی‌درنگ این عملیات شده است.

متن کامل نامه‌ فدراسیون کوهنوردی به وزارت کشور به شرح زیر است:

"جناب آقای صادق محصولی
وزیر محترم کشور

با ابراز تاسف فراوان به استحضار می‌رساند؛ ضایعه‌ای غیرقابل جبران در دامنه‌ قله‌ دماوند ـ‌ مسیر گوسفندسراـ در حال وقوع است ؛ آسفالت یک مسیر هفت کیلومتری در دامنه‌ کوهستان! اقدامی نسنجیده، غیر‌ضروری و غیر‌کارشناسی تنها به بهانه‌ جذب گردشگر توسط مقامات محلی بخش لاریجان، که جراحتی عمیق بر پیکر کوه دماوند، این موهبت الهی و میراث گران‌بهای طبیعی وارد خواهد کرد.

این در حالی‌ست که مسیر مذکور با استعداد مسیرهای فعلی جهت کوهنوردان و پناهگاه‌های موجود در منطقه از جمله قرار‌گاه تازه احداث شده در بارگاه سوم (ارتفاع 4200 متری از سطح دریا) نیازهای مواصلاتی و اقامتی گردشگران و کوهنوردان را در حد دستر‌سی به یک منطقه‌ بکر طبیعی به میزان متعارف تامین می‌کند و لذا آسفالت کردن مسیر مذکور که بر اساس مصوبات سازمان محیط‌زیست نیز منع قانونی دارد فاقد هرگونه توجیه اقتصادی و اجتماعی است که با توجه به نزدیکی این منطقه به تهران و مناطق ییلاقی می‌توان از هم‌اکنون پیش‌بینی کرد که علاوه بر تردد بی‌شمار وسائط نقلیه و آلودگی هوای منطقه در آینده‌ای نزدیک، آماج هجوم زمین‌خواران، فرصت‌طلبان و سودجویان منابع طبیعی نیز قرارگیرد.
به استحضار عالی می‌رساند از لحظه‌ مخابره‌ این خبر ناگوار، موج اعتراضات و نگرانی‌های شدید اهالی کوهنوردی و دوست‌داران طبیعت را به همراه داشته است که به طرق مختلف از مراجع مرتبط از جمله این فدراسیون خواستار پیگیری جدی و توقف بلادرنگ این عملیات که به نوعی "قتل دماوند" است، شده‌اند.

لذا از آن‌جا که دماوند، این میراث طبیعی کشور، هم‌چون میراث‌های فرهنگی امانتی‌ست در دست نسل حاضر که حفاظت از آن برای انتقال به نسل‌های بعدی از وظایف دولت و مردم است، طبق مفاد قانون برنامه‌ چهارم توسعه، ناظر بر توجه دولت بر هزینه‌های ناشی از آلودگی و تخریب محیط زیست در فرایند توسعه، و ماده‌ یکصد و پنج برنامه‌ سوم توسعه ؛ که پروژه‌های خدماتی باید پیش از اجرا و در مرحله‌ انجام مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی مورد ارزیابی زیست‌محیطی قرار گیرند از جناب‌عالی درخواست داریم دستور فرمایید متولیان این اقدام غیرمتعارف، پروژه‌ آسفالت مسیر مذکور را متوقف نمایند و اجرای هرگونه طرحی را منوط به مطالعه‌ کافی از طریق سازمان حفاظت از محیط زیست، فدراسیون کوهنوردی، کارشناسان و دل‌سوزان طبیعت کشور معمول کنید".

کد خبر 85503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز