همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان انگلیسی چهارشنبه 8 ژوئن (17 تیر) اعلام کردند که با استفاده از سلول‌های بنیادی رویانی برای اولین بار توانسته‌اند اسپرم انسان را تولید کنند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه این پژوهشگران به سرپرستی پروفسور کریم نیرنیا از دانشگاه نیوکسل تکنیکی  جدید را ابداع کرده‌اند که ایجاد اسپرم را در آزمایشگاه را امکانپذیر می‌کند.

 این دانشمندان تاکید کردند که اسپرم تولید شده از سلول‌های بنیادی نر (دارای کرموزوم XY)،‌ برای درمان ناباروزی مورد استفاده نخواهد گرفت، زیرا قوانین انگلیس این کار را ممنوع کرده و هدف اصلی آنها در این پژوهش هم این نبوده است.

 دکتر نیرنیا در این باره گفت: "این پیشرفت مهم است چرا که به پژوهشگران امکان می‌دهد، تا به بررسی دقیق چگونگی تشکیل اسپرم بپردازند و به درک بهتری از ناباروری در مردان برسند- اینکه چرا ناباروری رخ می‌دهد و چه عاملی آن را ایجاد می‌کند."

او افزود:‌ "این درک به ما کمک خواهد کرد که راه‌های جدیددی را برای کمک به زوج‌های مبتلا به ناباروری ایجاد کنیم،‌ در نتیجه آنها بتوانند فرزندی زیستی خود را داشته باشند."

 نیرنیا گفت تحقیق بیشتری مورد نیاز است تا تصمیم گرفته شود آیا این اسپرم‌های به اصطلاح تولید شده در آزمایشگاه (IVD) می‌تواند برای درمان ناباروری، مثلا در پسرهایی که پس از شیمی ‌درمانی سرطان نابارور می‌شوند،  به کار رود یا نه.

کار این گروه پژوهشی شامل تبدیل کردن سلول‌های بنیادی دارای کرموزوم XY به سلول‌های ژرمینال (زایا)‌ - سلول‌هایی که می‌توانند ماده ژنتیکی را به نسل‌های آینده منتقل کنند-  بوده است.

 سپس این سلو‌ل‌ها وادار می‌شوند که تقسیم سلولی از نوع میوز را انچام دهند و به "اسپرم‌های کاملا بالغ و‌ دارای کارکرد بدل شوند."

 نتایج این پژوهس در جورنال Stem Cells and Development منتشر شده است.

کد خبر 85110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز