پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: لیله الرغائب نخستین شب جمعه ماه مبارک رجب است که در احادیث و روایات فضیلت بسیاری برای آن بیان شده است

لیله الرغائب

کلمه رغائب جمع رغیبه به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش فروان است.

شب جمعه خـود ویژگی‌های خاصی دارد و اعمال عبادی فراوانی در آن وارد شده و زمان عبادت و مناجات وعرض حاجات به درگاه قاضی الحاجات است، پس لیله الرغائب ارزش شب جمعه و ماه رجب را با هم دارد.

از جمله فضیلت‌هایی که برای لیله الرغائب برشمرده‌اند اینکه به سبب شرافت این شب گناهان بسیار از کسانی که اعمال خاصی را انجام دهند آمرزیده می‌شود.

روزه گرفتن پنج شنبه قبل از این شب، به جای آوردن ۱۲ رکعت نماز بین نماز مغرب و عشا که هر دو رکعت با یک سلام تمام می‌شود و گفتن ۷۰ مرتبه "الهم صلی علی محمد النبی الا می و علی اله" پس از هر نماز دو رکعتی و زیارت امام حسین (ع) و امام رضا (ع) ، خواندن قرآن و اعمال دیگری که در مفاتیح الجنان ذکر شده از اعمال این شب است.

زمان ادای نماز شب لیلةالرغائب

زمان ادای نماز شب لیلةالرغائب، بین نماز مغرب و عشاء است و باید ۱۲ رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. هنگامی که ۱۲ رکعت به اتمام رسید، ۷۰ بار ذکر «اللّهم صلّ علی محمّد النّبی الاُمّی وعلی آله» گفته شود. پس از آن در سجده ۷۰ بار ذکر «سُـبّوحٌ قدّوسٌ ربّ الملائکة والرّوح» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، ۷۰ بار ذکر «ربّ اغفر و ارحم و تجاوز عمّا تعلم إنّک انت العلی الأعظم» گفته شود. سپس می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست کرد.

کد خبر 84216

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز