همشهری آنلاین: دانشمندان موفق به یاقتن قسمتی از اقیانوس‌ آرام شدند که گفته می‌شود دارای کمترین میزان حیات آبی در دریاها است

وب‌سایت لایو‌ساینس خبر می‌دهد که محققان دانشگاه رود آمریکا با مطالعه بر روی رسوبات بخشی از کف اقیانوس آرام به عمق 4 تا 6 کیلومتر تعداد سلول‌های زنده این ناحیه را بررسی کردند.

تعداد سلول‌های زنده این ناحیه حدود 1000 عدد تخمین زده شد که این میزان یک هزارم  نواحی دیگری است که تا به حال دانشمندان معتقد بودند که دارای کمترین میزان حیات است.

تیم تحقیقاتی دانشگاه رود برای نمونه برداری از میله‌های استوانه‌ای شکلی استفاده می‌کنند که بیشتر به نام Core شناخته می‌شود.

استیون دوهونت که رهبری این تیم را بر عهده دارد ابراز امیدواری کرد که تحقیقات بیشتر به شناسایی محل‌های عاری از حیات دیگری کمک خواهد کرد.

نواحی این چنینی در اقیانوس‌ها معمولأ دارای جریان‌های ساکن و مواد غذایی بسیار کم هستند.

میکروب‌هایی که توسط تیم دانشگاه رود شناسایی شده‌اند از مولکول‌های هیدروژن حاصل از شکافت مولکول‌های آب توسط گسیل رادیواکتیو کف اقیانوس تغذیه می‌کنند.

بخش دیگر تغذیه این میکروب‌ها از مواد مختلف ته‌نشین شده از سطح آب تأمین می‌شود.

استیون دوهونت در این‌باره می‌گوید: "اگر این موجودات با مولکول‌های حاصل از شکافت تغذیه می‌شوند پس شاید توانایی دوام آوردن با منابع غذایی جایی مثل مریخ را نیز دارند. این امر وفق‌پذیری موجودات به شرایط غذایی را نشان می‌دهد."

کد خبر 84114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز