همشهری‌آنلاین: زندگی وخاطرات جلال طالبانی، چهره‌ نامی کردستان عراق و رئیس جمهور این کشور، در کتابی با عنوان «پس از شصت سال» به همت عرفان قانعی فرد از سوی انتشارات علم به بازار کتاب عرضه شد

به گزارش همشهری‌آنلاین کتاب یاد شده که از آن به عنوان جلد نسخت از مجموعه‌ای سه جلدی یاد می‌شود، حاصل بیش از سه سال پژوهش میدانی و کتابخانه‌ای و گفت‌وگو با شخصیت‌های موثر و دوستان سیاسی و شخصی جلال طالبانی است که مولف کتاب انجام داده است.

جلد دوم کتاب به خاطرات و حوادث سال‌‍‌‌های 1967-1988 و جلد سوم دوران 1989تا 2005 را در بر می‌گیرد.

عرفان قانعی فرد، مولف کتاب، در مقدمه آورده است که برای تدوین این اثر علاوه بر سرکشی به کتابخانه‌های تهران و سوریه وواشنگتن و عراق نزدیک به 17 کشور جهان  و دیدن کوهی از اسناد ، با بیش از 500 تن از موافقان و مخالفان جلال طالبانی دیدار و گفت وگو کرده و حاصل آن را در جای جای کتاب مورد بهره برداری قرار داده است، کاری که پیش از این ویلیام شوکراس در کتاب آخرین سفر شاه انجام دادو بعدها علی رهنما در کتاب زندگی نامه دکتر علی شریعتی و چند سال قبل هم عباس میلانی در کتاب معمای هویدا که تمامی این آثار به زبان انگلیسی نوشته شده و بعدها برگردان فارسی شدند.

مولف سعی کرده است، برای تک تک نوشته‌هایش سندهای کتابخانه‌ای یا گفت وگو با شخص ارائه کند.در انتهای جلد اول کتاب اسامی 76 شخصیتی که از گفت‌وگوهای آنها در کتاب بهره برده شده آمده است. در کنار آن ارائه فهرستی دقیق از 160 منبع انگلیسی،75 منبع عربی،82 منبع کردی و 163 منبع فارسی به همراه ده‌ها روزنامه و مجله فارسی و انگلیسی و سا یت‌ها اینترنتی آمده است که از پژوهش گسترده و طاقت سوز مولف برای رفتن به عمق رخدادهایی که در زندگی و زیست سیاسی و شخصی طالبانی تاثیر گذار بوده اند ، خبر می‌دهد.

آشنایی مولف با زبان‌ها عربی، فارسی وکردی وانگلیسی کمک موثری در فهم و درونی کردن این اسناد و نوشته‌هاو در نهایت تزریق آن به متن کتاب کرده است.

در کنار آن همچنان که در مقدمه کتاب آمده است، در این کتاب به نوشته دکتر کمال فواد و ماموستاعمر ناظم دباغ( ناظران پروژه) علاوه بر منابع ومآخذ موجود و اسناد رسمی و معتبر، از سه نوع روایت ونگاه مختلف مورد قیاس و سنجش قرار گرفته است که در روش شناسی تاریخ نگاری نوین- به صورت شفاهی- امری مرسوم است: از نگاه 149 نفر از دوستان،همشهریان، همکاران یا رقبای حزبی، از نگاه 96 نفر از چهره‌های سیاسی مشهور جهان معاصر،  واز نگاه 186 نفر از روشنفکران، استادان دانشگاه و روزنامه نگاران که همه این‌ تلاش‌ها سبب شده است تا تصویری همه جانبه و به قول نوینسده، کمتر صفر و صدی از طالبانی به دست داده شود.

مولف خود نوشته است که «...فارغ از چهره‌پردازی ا فراطی ، اهورایی، اهریمنی، به ارائه تصویر واقعی طالبانی وتاثیراتش بر جامعه کردها پرداخت. نه از طالبانی موجودی قدسی و بی  عیب ساخت ونه ابلیس و پلید. نه دروغ و تحریف و قلب واقعیت نوشت ونه پرداختن به اغراق ومدح یا لب به ذم و توهین گشودن. نه برای تحریک عوام و نه برای منظوری سیاسی، بلکه زندگی  را آن گونه که واقعا زیسته است با خامه صداقت و بی خدشه نوشتن و پی هر نقدی را هم به تن مالیدن»

80 تصویر از شخصیت‌ها و رخدادهای تاثیر گذار بر زندگی طالبانی به همراه 50 تصویر از مقاطع مختلف زندگی این چهره نامی عرصه سیاسی و اجتماعی وفرهنگی عراق از دیگر ویژگی‌های این کتاب است، اگر چه مولف برای تصاویر بخش اول که در میانه‌کتاب آمده شرح نوشته اما برای تصاویر انتهای کتاب ( نزدیک به 50 تصویر) شرحی ننوشته است.

جلد اول زندگی و  خاطرات جلال طالبانی که دوران 1933 تا 1966 را در بر می‌گیرد، در هفت فصل تدوین شده است. اثری که نوینسده برای نگارش آن از مشورت دو تن از استادان شناخته شده تاریخ در دانشگاه‌های امریکا بهره برده است. دکتر نادر انتصار و پروفسور چارلز تریپ.

در فصل اول دوران تولد و کودکی وی(سال‌های دهه 40 میلادی) مورد بحث وبررسی قرار می‌گیرد و در فصل دوم که با عنوان گذر از مکتب نخست نامگذاری شده است، سالهای 40 تا 47 میلادی و زندگی و زیست طالبانی در این دوران مورد مداقه قرار گرفته است.
در جست و جوی اندیشه دگر عنوان فصل سوم کتاب است که به آغاز فعالیت سیاسی طالبانی می‌پردازد.

در فصل چهارم که با عنوان«امید صوفی و کاشانه پیر» تدوین شده، سه سال از فعالیت‌های جدی تر وی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
فصل 5 و 6 با عناوین، «حکایت در گرداب هائل» و«فردای پیشگاه حقیقت» تحولات زندگی طالبانی در سال‌های 1958 تا 1963 را مورد ارزیابی قرار داده است.
آخرین فصل کتاب با عنوان «عهد ابراهیم در آتش» تحولات سال‌های 1964 تا 1966 را مورد بررسی قرار داده است.

نویسنده سعی کرده است در خلال تمامی این فصول علاوه بر پرداختن به زندگی شخصی و حرفه‌ای( سیاسی) طالبانی و از قبل روایات وپاسخ‌های وی، در نگاهی مختصر و مفید و تحقیقی، خلاصه‌ای از تاریخ معاصر کردستان  و رویدادهای مهم عراق و خاورمیانه را مورد اشاره قرار دهد تا از این طریق خواننده را با بسترهای مهمترین رخدادهای دوران کاری طالبانی آشنا سازد.

 شناسنامه کتاب

نام کتاب:پس از شصت سال؛ زندگی و خاطرات جلال طالبانی(جلد اول)/نویسنده:عرفان قانعی فرد/ناشر: نشر علم؛ چاپ اول بهار 1388، قطع وزیری، گالینگور، 1060 صفحه با تصاویر، 16000 تومان

کد خبر 84112

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز