گروه سیاسی: احساس مسئولیت مردم ایران در قبال سرنوشت کشورشان که در قالب مشارکت گسترده دیروز آنان در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری متجلی شد، انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت

این رسانه‌ها که شاید بسیاری از آنها به اتخاذ مواضع ضدایرانی در برهه‌های مختلف مشهور هستند، دیروز چاره‌ای جز اعتراف به حضور پرشور مردم ایران در پای صندوق‌های رأی که شاید در هیچ‌کدام از کشورهای آنها دیده نمی‌شود، نداشتند.

رسانه‌های آلمان

مطبوعات و خبرگزاری‌های آلمانی در گزارش‌ها و خبرهای دیروز خود از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، استقبال ایرانی‌ها از این انتخابات را گسترده و رکورد‌‌شکن توصیف کردند.

به گزارش ایرنا، نشریه پرتیراژ  اشپیگل در گزارشی از تهران با تأیید پیش‌بینی‌های وزارت کشور ایران مبنی بر رکورد‌شکن بودن حضور مردم در این دوره از انتخابات نوشت: تنها نیم ساعت بعد از باز شدن حوزه‌های رأی‌گیری تعداد زیادی از رأی‌دهندگان در صف‌های طولانی منتظر بودند تا رأی خود را به صندوق‌ها بیندازند.

خبرگزاری د‌پ‌آ نیز در گزارشی از تهران به نقل از شاهدان عینی نوشت: تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره از انتخابات بی‌سابقه و بی‌نظیر است.  نشریه دی‌سایت نیز از درصد بالای شرکت‌کنندگان در انتخابات و تشکیل صف‌های طولانی پیش از شروع رأ‌ی‌گیری خبر داد.

شبکه‌های تلویزیونی آلمان نیز در بخش‌های مختلف خبری خود به صورت مرتب تصاویری از رأی‌دادن مردم ایران پخش کرده و گزارشگران آنان خبر از هجوم بی‌سابقه و گسترده مردم به مراکز رأی‌گیری دادند.

رسانه‌های انگلیسی

شبکه‌های خبری انگلیسی اسکای‌نیوز‌‌، بی‌بی‌سی، کانال‌4‌، آی‌تی‌وی و دیگر شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی انگلیس هم دیروز موضوع انتخابات ایران را در صدر اخبار خود قرار دادند.  خبرنگار روزنامه دیلی تلگراف هم از تهران گزارش داد: این انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از فشرده‌ترین انتخابات ایران در تاریخ این کشور محسوب می‌شود.

روزنامه تایمز هم این انتخابات را باشکوه‌ترین انتخابات ایران در 30 سال گذشته دانست.  رابرت فیسک، روزنامه‌نگار مشهور انگلیسی نیز در روزنامه ایندیپندنت نوشت: تمامی دنیا چشم به نتایج انتخابات ایران دوخته‌اند.

رسانه‌های ایتالیا

شبکه تلویزیونی ایتالیایی رای‌نیوز‌24، روز گذشته در گزارشی اعلام کرد: مردم ایران برای انتخاب رئیس‌جمهوری آینده خود به طور گسترده پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. 

به اعتراف این شبکه تلویزیونی، صف‌های طویلی که در شعب اخذ رأی ایجاد شد، نشان‌دهنده شرکت گسترده مردم در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری است، به‌ویژه اینکه بسیاری از رأی‌دهندگان حتی پیش از آغاز رأی‌گیری با تشکیل صف‌های طولانی منتظر گشودن درهای شعب اخذ رأی بودند. 

خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا) و همچنین روزنامه کوریره دلاسرا با اشاره به تبلیغات بسیار پرتحرک انتخاباتی، حضور مردم در عرصه مبارزات انتخاباتی را گسترده دانستند.

رسانه‌های عرب‌زبان

شبکه تلویزیونی العربیه نیز دیروز در گزارش‌های خود از تهران، استقبال مردم ایران از دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری را بسیار زیاد اعلام کرد.  خبرنگار این شبکه تصریح کرد که استقبال بسیار زیاد جمعیت از حوزه‌های اخذ رأی مشکل‌ساز شده است.

وی همچنین  اعلام کرد که چشم از دیدن تعداد رأی‌دهندگان ناتوان است. خبرنگاران شبکه الجزیره هم از چند شهر ایران گزارش دادند: مردم در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سطح بسیار بالا و کم‌نظیری شرکت کردند.

رئیس دفتر الجزیره در تهران گفت: تعداد افراد حاضر در شعب اخذ رأی افزایش قابل توجهی داشت و حتی تعداد افراد تجمع‌کننده در مقابل شعب اخذ رأی پیش از آغاز زمان رأی‌گیری بسیار زیاد بود.  خبرنگاران اعزامی الجزیره به اهواز، تبریز و قم هم از حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی خبر دادند. 

الجزیره همچنین در گزارشی ‌اعلام کرد:  بیشتر مردم آمریکا خبری در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نشنیده‌اند و کسانی هم که اخبار و گزارش‌هایی در مورد انتخابات ایران شنیده‌اند، از وضعیت پوشش خبری ضعیف این انتخابات راضی نبوده‌اند.

حضور باورنکردنی

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی از تهران نوشت‌: حضور بی‌سابقه مردم در ساعات اولیه رأی‌گیری‌، نشان از استقبال گسترده مردم ایران از این دوره از انتخابات دارد.  فرانس‌پرس به نقل از یک مقام کمیسیون انتخابات که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد که حضور بی‌سابقه مردم در این انتخابات، برای مسئولان برگزارکننده هم باورکردنی نبوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم دیروز نوشت که مبارزات انتخاباتی در ایران بسیاری از رأی‌دهندگان را به هیجان آورد و موجب حضور گسترده مردم در انتخابات شد.

صف‌های طولانی ایرانیان در دیگر کشورها

ایرانیان ساکن دیگر کشورهای جهان هم دیروز انتظار در صف‌های طولانی رأی‌گیری را تجربه کردند. در استانبول ترکیه، برخی هم‌میهنان ایرانی برای رأی دادن حدود یک‌ساعت در صف منتظر شدند. در دوبی امارات هم، چنین وضعیتی وجود داشت.

در کوالالامپور، به دنبال استقبال و حضور بی‌سابقه ایرانیان مقیم مالزی در پای صندوق‌های اخذ رأی، سفارت ایران زمان اخذ رأی را تا ساعت 19 به وقت محلی تمدید کرد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو هم به دنبال استقبال گسترده ایرانیان مقیم ژاپن، زمان اخذ رأی را تا ساعت 20 به وقت محلی (2 ساعت) تمدید کرد، همان اتفاقی که در پکن، پایتخت چین روی داد.

در استرالیا نیز زمان رأی‌گیری 3 بار تمدید شد و تا ساعت 21 به وقت محلی ادامه یافت.   گزارش‌ها از پاریس، پایتخت فرانسه هم حاکی از آن بود که از حدود نیم ساعت پیش از آغاز رأی‌گیری، ده‌ها نفر از ایرانیان مقیم فرانسه در مقابل کنسولگری ایران تجمع کردند، در حالی که دیروز در این کشور روز تعطیل نبود، یک ساعت زمان رأی‌گیری در پاریس‌ تمدید شد.

در شمالی‌ترین نقطه کره زمین و در شهر تروندهایم نروژ نیز دیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برگزار شد. استقرار شعبه اخذ رأی در این شهر به دنبال درخواست‌های مکرر ایرانیان مقیم تروندهایم از سفارت ایران مبنی بر تدارک‌دیدن یک صندوق برای این شهر، غیر از شعبه اخذ رأی در اسلو، پایتخت نروژ انجام شد.

کد خبر 83408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز