سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: دیرپاترین کاراکتر تاریخ سینمای جهان اگر این همه سال دوام آورد و امروز بیست و یکمین فیلم‌اش ساخته شده، بیش از هرچیز به سودآوری اقتصادی این پدیده بازمی‌گردد.

هرچند نمی‌شود نقش مقاصد سیاسی را در تولید این سری فیلم‌ها انکار کرد. باند محصول دورانی است که جنگ سرد در دوران اوج خود به‌سر می‌برد. زمانی که دو ابرقدرت وقت، به شکل‌های مختلف یکدیگر را تهدید می‌کردند.

خلق مامور 007 که یک‌تنه به جنگ آدم بدهای روس می‌رفت به نوعی حاصل این منازعه بود.

سوی دیگر ماجرا اما، قدرت تخیل فوق‌العاده یان فلمینگ و توانایی هالیوود در ساخت محصولاتی خوش‌ساخت بود. نمونه‌هایی شاخص از هنر عامه‌پسند که گرچه در ابتدا با کم‌اعتنایی منتقدان مواجه بود ولی به‌تدریج پدیده باند از سوی آنها هم جدی گرفته شد.

در همه این سالها سازندگان باند کوشیده‌اند تا 007 تازه‌ای را خلق کنند. همچنان از شون کانری و راجر مور و پریس برازنان و امروز که دانیل کریگ نقش باند را بازی می‌کند، کوشیده شده تا بازیگر مناسب این نقش را ایفا کند.

پدیده باند اگر 46 سال دوام آورده و 21 فیلم با محوریت مامور 007 ساخته شده، بخشی‌اش را وامدار هوشمندی سازندگانش است.

این باند هنوز هم در سراسر جهان تماشاگر دارد و علاقه‌مندان سینما اخبار هر فیلم تازه باند را پیگیری می‌کنند، نشان از این دارد که 007 به عنوان یک شمایل کاملاً سینمایی پذیرفته شده است؛ شمایلی که تقریباً همه متفق‌القولند که شون کانری و بعد پیرس برازنان بهتر از بقیه آن را از کار درآورده‌اند.

دانیل کریگ در باندی که قرار است خاطره فیلم‌هایی چون «گلدفینگر» و «از روسیه تا عشق» را زنده کند؛ کار دشواری را در پیش دارد. هرچند در صورت ضعف کریگ هم این اوست که حذف می‌شود و مامور 007 همچنان با فیلم‌های دیگر و بازیگرانی دیگر ادامه خواهد یافت.

کد خبر 8327

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز