پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

آیدا ابوترابی: باغ‌وحش، مکانی امن برای حیوان‌هاست؛ جایی که نگرانی از پیدا نکردن غذا و مبارزه با حیوان‌های دیگر وجود ندارد

دامپزشک‌ها و گروه‌های تخصصی محیط‌زیست در باغ‌وحش‌های سراسر دنیا کار می‌کنند و در صورت بروز هر مشکلی، مثل آسیب‌دیدگی و بیماری، به کمک حیوان‌ها می‌شتابند و شرایط را برای زندگی بهتر و راحت‌تر حیوان‌های وحشی و اهلی فراهم می‌کنند. اما این مسئله برای بزرگ ترین حیوان‌ روی زمین، یعنی فیل‌ها، صادق نیست. دانشمندان دریافتند که فیل‌هایی که در باغ وحش زندگی می‌کنند، از نظر بدنی ضعیف هستند و بیماری‌های مختلفی از جمله ناباروری دارند. به همین دلیل یک گروه تحقیقاتی از سراسر دنیا به بررسی فیل‌هایی که در باغ‌وحش زندگی می‌کنند و مقایسه آن با فیل‌هایی که در طبیعت هستند، پرداخته‌اند.

در این تحقیق، اطلاعات 800 فیل آسیایی و آفریقایی که در 40 سال گذشته در باغ وحش‌ها نگه داری شده‌اند، جمع آوری شده و دانشمندان با مقایسه آنها دریافتند که متوسط عمر فیل‌های ماده آفریقایی  در باغ وحش 16.9 سال است، عددی که برای همتای آنها در طبیعت، 65 سال گزارش شده است، یعنی چیزی بیشتر از سه برابر ! و  متوسط سن فیل‌های ماده آسیایی در باغ‌وحش 18.9 سال و در طبیعت 7.14 است. متخصصان هنوز نتوانسته‌اند دلیل محکمی برای کوتاه شدن عمر فیل‌ها در باغ‌وحش  پیدا کنند، اما استرس و چاقی زیاد را یکی از مهم‌ترین آنها اعلام کرده‌اند.

زیست شناسان بر این باورند که زندگی در گله‌های بزرگ باعث می‌شود که فیل‌ها تحرک بیشتری داشته باشند که این مسئله علاوه بر کنترل وزن، از افسردگی آنها هم جلوگیری می‌کند!

کد خبر 83093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز