گروه بورس: مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین که وظیفه بازاریابی و قیمت‌گذاری سهام بانک صادرات را برعهده دارد از پیش فروش3.5درصداز سهام این بانک به سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد.

به گزارش همشهری، به‌دنبال انجام بازاریابی بین‌المللی برای فروش سهام بانک صادرات به مشتریان خارجی بخشی از سهام بانک صادرات به‌عنوان سومین بانک مشمول واگذاری پیش فروش شد.

براساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی‌ قرار است امروز نشست معارفه این بانک در هتل استقلال برگزار ‌شود تا در مرحله بعد 5درصد از سهام این بانک در روز دوشنبه 18 خرداد در بورس عرضه و کشف قیمت شود.

سازمان خصوصی‌سازی‌ همچنین اعلام کرده است که بعد از عرضه 5درصد اولیه، هفته بعد نیز 5درصد دیگر از سهام بانک صادرات را درصورت کشش بازار در بورس عرضه خواهد کرد.
این برای نخستین بار است که سهام یک شرکت بزرگ در آستانه عرضه سهامش در بورس براساس یک بازاریابی بین‌المللی به مشتریان خارجی فروخته می‌شود.

از زمان اجرای سیاست‌های اصل 44 تاکنون، دولت فقط موفق به فروش بخشی از سهام شرکت پتروشیمی رازی به سرمایه‌گذارانی از کشور ترکیه شده است.

این در شرایطی است که آخرین اخبار نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران متعددی از کشور‌های مختلف تمایل به خرید سهام شرکت‌های ایرانی دارند اما موانع قانونی وبروز مقاومت‌های دولتی برای فروش سهام به مشتریان خارجی، راه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در ایران با بن بست مواجه کرده است.

در همین زمینه روز گذشته محمد آرام بنیار، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین با اشاره به برگزاری سمینار معرفی بانک صادرات در دوبی گفت: تاکنون 3.5درصداز سهام بانک صادرات به مشتریان فروخته شده که بخشی از این سرمایه‌گذاران خارجی هستند.

وی افزود: نشست معارفه بانک صادرات هفته گذشته در دوبی برگزارشد و قرار بود مشابه چنین سمیناری در لندن نیز برگزارشود که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل نزدیک شدن به زمان عرضه سهام این بانک در بورس در روز دوشنبه، امکان برگزاری این نشست وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که مشتریان خارجی بانک ملت عموما از چه کشور‌هایی هستند خاطرنشان کرد: این خریداران عموما از مشتریان و همکاران بین‌المللی بانک صادرات هستند که در طول سال‌های گذشته نیز با این بانک همکاری کرده‌اند. 

وی پیش از این اعلام کرده بود: سرمایه‌گذارانی از کشور‌های بحرین، کویت، امارات ومالزی برای خرید سهام بانک صادرات ابراز تمایل کرده‌اند. به گفته وی این مشتریان حتی مبالغ مورد نیاز برای خرید سهام را واریز کرده‌اند و مشتریان خارجی نیز کد‌های سهامداری خود را دریافت کرده‌اند تا در روز عرضه سهام بانک صادرات در بورس اقدام به خرید قطعی سهام کنند.

اصناف خواستار خرید سهام بانک صادرات

همزمان با پیش فروش بخشی از سهام بانک صادرات به سرمایه‌گذاران خارجی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ هم از تقاضای اصناف برای خرید بلوک 5 تا 10درصدی سهام بانک صادرات خبر داد.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه در گفت‌وگو با فارس گفت:گروهی از اصناف تقاضای خرید بلوکی سهام بانک صادرات را به سازمان خصوصی‌سازی‌ داده‌اند که براساس قانون می‌توان 5 تا 10درصد از سهام را به اشخاص حقیقی و حقوقی و تا 40درصد از سهام این بانک و دیگر بنگاه‌ها را به کنسرسیوم داد.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: در روزهای گذشته برخی از احتمال تعویق عرضه سهام بانک صادرات سخن می‌گفتند اما براساس زمانبندی نهایی، تا 6درصد از سهام این بانک در روز دوشنبه 18 خرداد عرضه و کشف قیمت خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما کاری به شایعات و بحث انتخابات ریاست‌جمهوری نداریم؛ کار ما اقتصادی است و تحت‌الشعاع مسائل سیاسی نیستیم.

بانک صادرات شفاف است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد گزارش‌های مالی بانک صادرات گفت: شفاف‌سازی‌ بانک صادرات از دیدگاه بورس برای ورود به بازار سهام مطلوب است و زمان و شرایط عرضه سهام این بانک به تصمیم شرکت بورس بستگی دارد.

علی صالح‌آبادی بیان داشت: این بانک باید برخی اطلاعات اندکی را برای شفاف‌سازی‌ کامل ارائه می‌کرد که چهارشنبه گذشته یکسری از این اطلاعات داده شد. 

وی ادامه داد: روز شنبه نیز باقی اطلاعات مورد نیاز ارائه می‌شود. با این اوصاف، از دیدگاه سازمان بورس شفاف‌سازی‌ بانک صادرات از مطلوبیت مناسبی برخوردار است. 

کد خبر 82896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز