دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان که از 18‌آبان در اصفهان آغاز شد، دوشنبه شب 22 آبان طی مراسمی در تالار هنر این شهر به کار خود پایان داد.

در این مراسم، داوران جشنواره، برگزیدگان بخش‌های مختلف را معرفی کردند. رضابابک، حسن دادشکر و عادل بزدوده داوری نمایش‌های جشنواره را بر عهده داشتند.

 مرضیه برومند نیز که یکی دیگر از داوران جشنواره بود، در نخستین روز برگزاری، انصراف خود را از حضور در هیأت داوران اعلام کرد.از بین 284متن نمایشی رسیده به دبیرخانه، 33اثر در مرحله نخست انتخاب شد که پس از تمرین و اجرای گروه‌های نمایشی، 11نمایش به بخش مسابقه راه یافتند.

 در این جشنواره، نمایش‌های «سرآشپز» و «دنیای یک گل» از کشور صربستان به صورت مهمان  حضور یافتند. البته نمایش سرآشپز به کارگردانی دراگوسلاو تودورویچ به دلیل ترخیص‌نشدن دکورهای نمایش از گمرک با 24ساعت تاخیر در آخرین روز جشنواره در تالار هنر به اجرا درآمد.

حسن دادشکر- داور جشنواره- درباره نمایش‌ها می‌گوید: آنچه در داوری آثار سیزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دارای اهمیت است، مشاهده تئاتر کودک در شکل حرفه‌ای آن است.


کریستید هافمن- عضو جامعه مدرسان موسسه بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان- گفت: تئاتر، هنری واجب و سازنده در زندگی کودکان است.


هافمن در حاشیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان در اصفهان ضمن بیان اهمیت تئاتر در زندگی کودکان افزود: به کرات دیده شده که تئاتر در زندگی اجتماعی کودکان اثر مثبت گذاشته و موجب تقویت اندیشه‌شان شده است.این کارگردان آلمانی، تئاتر را یکی از وسایل آگاهی‌بخشیدن به زندگی دانست.


وی همچنین بازی در تئاتر را تمرین نقش‌های زندگی دانست و اضافه کرد: این هنر موجب می‌شود کودکان، پرمحتواکردن زندگی‌شان را فرا گیرند.


دبیر سیزدهمین‌ جشنواره‌ سراسری‌ تئاتر کودک‌ و نوجوان‌ گفت‌: بهترین‌ راهکار تحول‌ در حوزه‌ تئاتر کودک‌ و نوجوان‌، حرکت‌ به‌ سمت‌ تئاتر آموزشگاهی‌ و پرداخت‌ به‌ آن‌ در مدارس‌ است‌.
مصطفی‌ رحماندوست‌ ضمن تاکید برآموزنده‌بودن‌ تئاتر به‌ عنوان‌ هنری‌ تاثیرگذار، از کم‌‌توجهی‌ به‌ حوزه‌ تئاتر کودک‌ و نوجوان‌ انتقاد کرد.


رحماندوست‌ افزود: در ادبیات‌ و فرهنگ‌ ایرانی،‌ قصه‌ها و داستان‌های‌ بسیاری‌ وجود دارد که‌  می‌توان‌ از آنها برای‌ نگارش‌ آثار نمایشی‌ تاثیرگذار الهام‌ گرفت‌.وی‌ نبود نمایشنامه‌های‌ خوش‌‌ساخت‌ در حوزه‌ تئاتر کودک‌ و نوجوان‌ و «عدم‌ باور اینکه‌ بازی‌‌کردن‌ بازی‌‌نکردن‌ است‌» را از معضلات‌ مهم‌ این‌ حوزه‌ در مقولات‌ محتوایی‌ و تکنیکی‌ اعلام‌ کرد.


دبیر سیزدهمین‌ جشنواره‌ سراسری‌ تئاتر کودک‌ و نوجوان‌، تئاتر را تبدیل‌‌‌کردن‌ قصه‌ به‌ حرکت‌ و دورکردن‌ انسان‌ از انفعال‌ اجتماعی‌ دانست‌ و گفت‌: اینکه‌ چرا در تئاترها به‌ جای‌ عمل،‌ بیشتر حرف‌ زده‌ می‌شود، معضلی‌ است‌ که‌ نیازمند آسیب‌شناسی‌ است‌.


رحماندوست‌ گفت‌: تئاتر کودک‌ونوجوان،‌ گونه‌ای‌ از هنر نمایشی‌ است‌ که‌ با الهام‌ از قصه‌های‌ پندآموز و ترکیب‌ آن‌ با تکنیک‌ نمایشی،‌ سعی‌ در اصلاح‌ جامعه‌ و آموزش‌ زندگی‌ درست‌ به‌ کودک‌ و نوجوان‌ دارد.

وی‌ با تاکید بر اینکه‌ مناسب‌ترین‌ راهکار تحول‌ در تئاتر کشور، پرداختن‌ به‌ تئاتر آموزشگاهی‌ است‌، تصریح‌ کرد: در هر استان،‌ ظرفیت‌های‌ فرهنگی‌، بومی‌ و منطقه‌ای،‌ بهترین‌ راه ‌حفظ‌ و گسترش‌ تئاتر است‌.

دبیر سیزدهمین‌ جشنواره‌ سراسری‌ تئاتر کودک‌ و نوجوان‌، حرکت‌ به‌ سمت‌ تئاترهایی‌ که‌ شناسنامه‌ منطقه‌ای‌ دارند را بهترین‌ راهکار حفظ‌ سنن‌ و آیین‌ها اعلام‌ کرد.

کد خبر 8241

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز