چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت پتروچاینا که یک شرکت نفتی چینی است، از نظر داشتن سرمایه در بورس گوی سبقت را از شرکت نفتی اکسون موبیل آمریکا ربوده است.

به گزارش شبکه پنجم تلویزیون فرانسه؛ پتروچاینا هم اکنون از نظر دارایی‌های بورس در میان شرکت‌های نفتی جهان در رتبه نخست قرار دارد. شرکت نفت چین در حالی گوی سبقت را از شرکت نفتی اکسون موبیل آمریکا می‌رباید که میزان سود آن در 3 ماه نخست 2009 به طور قابل توجهی کاسته شده بود و از طرف دیگر، اعلام کرده بود که سال 2009 از نظر فعالیت‌های اقتصادی، سال بسیار دشواری برای آن خواهد بود.

بر اساس این گزارش، از 6 شرکت بزرگی که هم اکنون بیشترین دارایی‌های بورسی را در جهان دارند، 3 تای آنها متعلق به چین است.
همچنین بر اساس جدول رده بندی شده‌ای که در خصوص شرکت‌های بزرگ دارای سرمایه بورسی تنظیم شده است، شرکت نفت چین با 351 میلیارد دلار در رتبه نخست و شرکت اکسون موبیل با 336 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

بعد از این دو شرکت، بانک "یی سی بی سی" چین با 208 میلیارد دلار،"وال-مارت" از آمریکا با 193 میلیارد دلار،"چاینا موبیل"با 190 میلیارد دلار و شرکت مایکروسافت با 176 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های سوم تا ششم قرار می‌گیرند.

این تغییر و تحولات نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران اکنون به اقتصاد چین بیش از آمریکا اعتماد دارند و ترجیح می‌دهند که سرمایه‌گذاری‌های خود را در این کشور و شرکت‌های این کشور انجام دهند.

از سوی دیگر، همه تحلیگران مسائل مالی و اقتصادی نیز بر این باورند که طرح‌های اقتصادی که دولت چین برای رونق اقتصادی این کشور اتخاذ کرده، موثر واقع شده است. کارشناسان همچنین می‌گویند که افزایش مصرف انرژی در چین نقش مهم در رونق اقتصادی شرکت نفت چین داشته است، به گونه‌ای که این شرکت هم اکنون طرح خرید سهام یک شرکت پالایشگاهی در سنگاپور را نیز پیشنهاد کرده است.

کد خبر 82300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز