گروه ادب و هنر - کامران محمدی: تالار وحدت تهران، پس از حدود 40‌روز بهسازی، دیروز با برگزاری جشنواره «پایداری ملی» یا پدافند غیرعامل، یک بار دیگر کار خود را آغاز کرد.

این تالار که تنها تالار جدی و تخصصی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی پایتخت محسوب می‌شود، پس از تعطیلات نوروز، برای انجام برخی تعمیرات مختصر، تعطیل شد تا یک ماه بعد، یعنی حدود 10‌روز پیش، با شمایلی آبرومندتر و نونوار، سال نو را آغاز کند. اما  آغاز به کار این تالار زیبا و مجلسی، 10‌روز یعنی تا همین دیروز عقب افتاد.

این تاخیر البته سبب شد آغاز مجدد کار، با حضور  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس قوه قضاییه  درست در سالروز آزادسازی خرمشهر همراه شود. هاشمی رفسنجانی و هاشمی شاهرودی دیروز برای اهدای جوایز برگزیدگان نخستین جشنواره فرهنگی‌هنری پایداری ملی به تالار وحدت رفتند و وحدت، به این ترتیب، کارش را دوباره آغاز کرد.

اما این بار، برخلاف ماجرای تعمیرات تئاتر شهر - و البته حتما با توجه به آن تجربه -مسئولان مربوط از ابتدا سنگ بزرگی انتخاب نکردند.

قرار شد تعمیرات تنها به بازسازی فضای سبز و غیرسبز روبه‌روی تالار وحدت، راه‌اندازی بوفه در داخل تالار(البته قطعا منظور داخل داخل که نیست، در محوطه داخلی مجموعه وحدت و تالار انتظار)، نقاشی بدنه اصلی تالار، بازسازی اتاق‌های گریم، تعمیر سرویس‌های بهداشتی و تعمیر و بهسازی سالن پشت صحنه محدود شود تا یک ماه نشود 80 ماه.

حالا خلاصه هر طور که هست تالار وحدت برای برگزاری مراسم پایداری ملی انتخاب شد. به هر حال، درست است که معاونت هنری قول داده تالار وحدت فقط در اختیار موسیقی باشد، اما هنوز هم تالار رسمی‌تر و باکلاس‌تری از وحدت، برای برگزاری مراسمی که رسمی و باکلاس است، نداریم.

این شد که مسئولان سازمان پدافند غیرعامل، یعنی برگزارکنندگان جشنواره پایداری ملی هم میهمانانشان را به تالار وحدت بردند و به برگزیدگانشان جایزه دادند.

به‌گفته سیدمحمدرضا مصطفوی، دبیر این جشنواره که از پاییز 87 کارش را آغاز کرده بود، 2000 اثر در رشته‌های شعر، داستان، مقالات علمی، پژوهش‌های علمی، کتاب، پایان‌نامه‌های دانشجویی، نشریات، گزارش مستند، فیلم، لوح فشرده و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، پایگاه‌های مجازی و هنرهای تجسمی در جشنواره اول رقابت کرده‌اند.

در این میان، مجموعه انیمیشن 25‌قسمتی «پادی و پوریا» ویژه پیش‌دبستانی و دوره ابتدایی کار سیدامیر هاشمی، فیلم 50‌دقیقه‌ای مستند «پدافند غیرعامل» به کارگردانی رضا ضیایی دوستان، مجموعه برنامه‌سازی‌های مستند پدافند غیرعامل اثر مریم علاء‌الدینی و فیلم مستند «آتش زیر خاکستر» کار محسن سوهانی، در بخش فیلم، جوایز آثار برگزیده را دریافت کردند.

به جز این، سعید صادقی در بخش کاریکاتور، حسین ساکی در بخش عکس، داور علائی در بخش عکس، زهره موسوی در بخش نقاشی، مونا اسبقی در بخش پوستر، شراره کامرانی در بخش شعر، کبری خمری در بخش داستان و عبدالرحمن تخمچیان در بخش نقاشی، برگزیدگان مراسم دیروز بودند.

هیأت داوران در بخش لوح‌های فشرده و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای هم پس از بررسی‌ بیش از 30 اثر لوح تقدیر و جایزه ویژه خود را به مجموعه لوح‌های فشرده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و مجموعه لوح‌های فشرده سازمان پدافند غیرعامل کشور اهدا کرد.

اما گذشته از همه اینها، دیروز هاشمی رفسنجانی تابلو بزرگی از نصرالله افجه‌ای را نیز رونمایی کرد که به‌طور مشخص برای موضوع پدافند غیرعامل تهیه شده است.

آنطور که مصطفوی می‌گوید:پدافند غیرعامل به تمامی اقدامات و تدابیری گفته می‌شود که بدون به کارگیری سلاح موجب کاهش آسیب‌پذیری‌ها و افزایش پایداری‌ها در برابر تهدیدات خارجی می‌شود و از آنجا که فرهنگ، حوزه‌ای از دفاع است و انسجام، وفاداری و پایداری مردم در انحصار دستگاه‌های فرهنگی است، بنابراین فرهنگ‌سازی ادبیات پدافند غیرعامل در میان اصحاب رسانه، مطبوعات، صاحبان قلم و اندیشمندان و حوزه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی یکی از اهداف این جشنواره است.

کد خبر 82102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز