چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر- الهام اناری: در حالی که جشنواره فیلم کن امسال خلوت‌تر از همیشه است و بحران اقتصادی جهانی تاثیرش را بر معتبرترین جشنواره سینمایی جهان نیز نشان داده است

ظاهرا چتر سینمای ایران در بازار فیلم کن پر‌رونق‌تر به‌نظر می‌رسد.

خبرهایی که هر روز از این مکان منتشر می‌شود، با آنکه در ظاهر بار مثبتی دارند، در عمل چشم‌انداز چندان امیدوار کننده‌ای را ترسیم نمی‌کنند. فعلا که بازار مذاکره در چتر سینمای ایران داغ است و البته خبر چندانی از توافق قطعی و فروش فیلم‌ها نیست.

درحالی‌که بازار فیلم هم به‌تبع‌خود جشنواره، رونق همیشگی را ندارد، طبیعی است که سینمای ایران نیز در این زمینه به توفیقی نرسد. هرچند مذاکرات همچنان ادامه دارد و براساس آنچه نماینده بنیاد سینمایی فارابی از بازار کن گزارش می‌دهد، مدیران و سینماگران ایرانی، این روزها فرصت سر خاراندن هم ندارند. هر چند تا امروز همه‌چیز در حد ابراز تمایل و مذاکره باقی مانده است و اغلب مذاکرات همه در حد حضور در جشنواره‌های درجه چندم است.

خلوت بودن بازار کن، نکته‌ای است که مدیر روابط عمومی فارابی هم بر آن اذعان دارد. حبیب ایل‌بیگی که این روزها در کن به سر می‌برد با بیان اینکه بنا به آمار، بازار جشنواره‌ از سال گذشته خلوت‌تر شده است خاطرنشان کرد: اوضاع اقتصادی بر حضور بعضی کشورها تاثیر داشته و این بازار 35 درصد نسبت به سال گذشته خلوت‌تر شده است. 

وی با اشاره به فیلم ملک‌سلیمان به کارگردانی شهریار بحرانی از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه بسیاری از کشورها، خواهان خرید این فیلم شده‌اند گفت: 2کشور کانادا و کرواسی، خواهان پخش سینمایی و تلویزیون ترکیه نیز خواستار پخش تلویزیونی این فیلم شده‌ است.

مذاکره با نمایندگان جشنواره‌ها

در روزهای گذشته نمایندگان چتر سینمای ایران با مدیران و نمایندگان چندین جشنواره معتبر جهانی درخصوص حضور آثار سینمای ایران در این رویدادها مذاکره کردند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی از جشنواره کن، مدیران و نمایندگان جشنواره‌های معتبری چون مانهایم آلمان، جشنواره فیلم کودکان المپیا، هفته منتقدین ونیز، تورینو ایتالیا، تسالونیکی یونان و جشنواره کودکان سئول با حضور در محل چتر سینمای ایران درخصوص آخرین محصولات این سینما با نمایندگان بنیاد سینمایی فارابی مذاکره کرده‌اند.

در این دیدار‌ها فیلم‌هایی چون دست‌های خالی ساخته ابوالقاسم طالبی، جعبه موسیقی ساخته فرزاد موتمن، تولدی دیگر ساخته عباس رافعی، قاعده بازی ساخته احمدرضا معتمدی، آتش سبز ساخته محمدرضا اصلانی، هفت و پنج دقیقه ساخته محمد مهدی عسگرپور، سوپر استار ساخته تهمینه میلانی، پنالتی ساخته انسیه شاه حسینی، کتونی سفید ساخته محمد ابراهیم معیری، زمانی برای دوست داشتن ساخته ابراهیم فروزش و کودک و فرشته ساخته مسعود نقاش‌زاده معرفی شده‌اند.

درهمین رابطه یک کمپانی کانادایی در دیدار با مسئولان چتر سینمای ایران در بازار کن نیز برای خرید حقوق پخش جهانی 2 فیلم ایرانی ابراز تمایل کردند.کمپانی دلفی کانادا برای پخش جهانی 2 فیلم کودک و فرشته، ساخته مسعود نقاش‌زاده و زمانی برای دوست داشتن ساخته ابراهیم فروزش ابراز تمایل کرد.

تقاضای 2 کمپانی برای فیلم‌های ایرانی

2 کمپانی معتبر جهانی پخش فیلم، تقاضای پخش تلویزیونی و ویدئویی فیلم‌های ایرانی را به چتر سینمای ایران در بازار کن ارائه کردند. کمپانی لافت از کشور کانادا تقاضای نمایش ویدئویی و تلویزیونی فیلم‌های ایرانی را به مسئولان غرفه بنیاد سینمایی فارابی در محل چتر سینمای ایران ارائه کرده است.

همچنین در همین مکان، کمپانی فاست مولتی مدیا علاقه‌مندی خود را برای عرضه ویدیویی آثار سینمای ایران ابراز کرده است.  مدیران و نمایندگان جشنواره‌های معتبری چون فورت لادری آمریکا، جشنواره کودکان لائون فرانسه، توکیو ژاپن و دوبی و ابوظبی کشور امارات نیز با حضور در محل چتر سینمای ایران درخصوص آخرین محصولات این سینما با نمایندگان بنیاد سینمایی فارابی مذاکره کرده‌اند.

در این دیدارها فیلم‌های چون هفت و پنج دقیقه ساخته محمد مهدی عسگرپور، کودک و فرشته ساخته مسعود نقاش‌زاده، زمانی برای دوست داشتن ساخته ابراهیم فروزش، می‌زاک ساخته حسینعلی لیالستانی، سوپر استار ساخته تهمینه میلانی، پنالتی ساخته انسیه شاه حسینی، باد در علفزار می‌پیچد ساخته خسرو معصومی، آن مرد آمد ساخته حبیب بهمنی، تولدی دیگر ساخته عباس رافعی و دست‌های خالی ساخته ابوالقاسم طالبی معرفی شده‌اند. تاکنون با نمایندگان 28 جشنواره جهانی در چتر سینمای ایران مذاکره شده است.

چتر سینمای ایران با ارائه محصولات مختلف سینمای کشور در مهم‌ترین مرکز بازار کن (ریویرا) فعالیت خود را آغاز کرده است و رایزنی‌ها با دیگر جشنواره‌های جهانی ادامه دارد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در طول برگزاری بازار کن، تاکنون با نمایندگان 11 جشنواره معتبر جهانی مذاکره کرده است.تاکنون مسئولان و نمایندگان جشنواره‌های معتبری چون لوکارنو، پوسان، پالم اسپرینگز، مسکو، سه قاره نانت، ورشو لهستان، کپنهاگ، ترابیکا، سارایوو، بوسنی و کارلویورای در محل غرفه مرکز گسترش در بازار کن، حضور یافته‌اند و آخرین محصولات این مرکز را دیده‌اند.

مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی، بیش از 300 فیلم بلند سینمایی، مستند، کوتاه و تجربی را در بازار بین‌المللی فیلم کن عرضه کرده است.

مؤسسات و نهادهایی چون خانه سینما، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه به‌نگر و بنیاد سینمایی فارابی زیر چتر سینمای ایران فعال شده‌اند.

سینمای ایتالیا در جشنواره فجر انیمیشن‌های ایرانی در پاریس

با رایزنی‌های صورت گرفته در چتر سینمای ایران با مدیر جشنواره مد ایتالیا، قرار شد درصورت امکان در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، بخشی ویژه با عنوان مرور سینمای ایتالیا برگزار شود.

مدیر جشنواره مد ایتالیا در دیدار با مسئولین بنیاد سینمایی فارابی بر ارتباط هرچه بیشتر سینمای ایران و ایتالیا تاکید کرد.همچنین با مذاکرات صورت گرفته در چتر سینمای ایران، 7 انیمیشن ایرانی در جشنواره پاریس کشور فرانسه به نمایش در می‌آید.

کد خبر 81863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز