دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دره سوات یکی از شهرستان‌های واقع در استان مرزی شمال غربی پاکستان است.

این منطقه در 100 کیلومتری اسلام آباد پایتخت پاکستان قرار دارد. بخش علیای سوات نیز در میان رشته کوه هندو کش واقع شده است.

پایتخت دره سوات سایدو شریف نام دارد اما مهم ترین شهر این منطقه مینگورا است. دره سوات پیشتر دولت سوات نام داشت و از ایالات تابع حکومت استعماری بریتانیا در هندوستان بود این منطقه در زمان استعمار بریتانیا دارای یک فرمانروای محلی بود. سوات که تا پیش از سال ۱۹۶۹ یکی از امیرنشین‌های ایالت مرزی شمال غربی بود در این سال منحل شد.

دره سوات منطقه‌ای که کو‌ه‌های مترفع در آن واقع شده، این منطقه همچنین دارای مراتع سرسبز و دریاچه‌هایی با آبی صاف و زلال است. در مجموع دره سوات یک جاذبه طبیعی محسوب شده و گردشگران ‌آن را تحت عنوان سوئیس پاکستان می‌شناسند.

در دسامبر سال 2008 بیشتر این منطقه به تصرف طالبان در آمد.

در فوریه 2009 قرار داد صلحی میان طالبان و دولت پاکستان بسته شد که طالبان به آن پایبند نماند و به سمت شهر بونر واقع در 100 کیلومتری اسلام اباد پایتخت پیشروی کرد

از زمان پیشروی طالبان در این منطقه، نیروهای امنیتی پاکستان در بونر و دیر، واقع در شمال غربی این کشور، دست به عملیات نظامی علیه این گروه  زدند که در جریان آن بیش از صدها تن از جنگجویان کشته شدند

کد خبر 81630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز