مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

کاملیا مافی: کلسیم را همه افراد می‌شناسند و می‌دانند که میزان فراوانی از آن در شیر وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان می‌شود اما با این حال باز هم در استان‌ها و شهرهایی همانند اصفهان شاهد هستیم که افرادمیانسال و مسن به‌خصوص زنان باز هم مبتلا به پوکی استخوان می‌شوند

 به‌طوری که چندی پیش ضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس گروه تغذیه دانشکده بهداشت این دانشگاه‌ گفت: «۹۰ درصد مردان و صددرصد بانوان اصفهانی باکمبود کلسیم مواجهند.» این حقیقت نشان می‌دهد که باید بیشتر در مورد کلسیم بدانیم و منابع دیگر آن را بهتر بشناسیم.

به همین دلیل هم به سراغ پریسا میرشجاعی، پزشک تغذیه در اصفهان رفتیم و با او در مورد چگونگی جذب و عوامل کاهش دهند. جذب کلسیم به گفت‌وگو نشستیم.

  • از چه منابعی می‌توان کلسیم دریافت کرد؟

انواع لبنیات غنی‌ترین و بهترین منبع کلسیم هستند و کلسیم موجود در آنها به‌راحتی جذب می‌شود. هر لیوان شیر 300 میلی‌گرم کلسیم دارد که یک‌سوم نیاز روزانه ما را تامین می‌کند. ماست، پنیر و بستنی هم چون از شیر تهیه می‌شوند کلسیم قابل توجهی دارند.

به علاوه ماهی نیز منبع خوبی برای کلسیم است ماهی‌هایی چون ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین مقدار مناسبی کلسیم دارند. اما منابع این ماده تنها به اینها ختم نمی شود بلکه بیشتر سبزیجات سبز رنگ نیز شامل منابع کلسیم به شمار می‌روند. سبزیجاتی همچون: اسفناج، کلم، کلم بروکلی و جعفری. همچنین جالب است بدانید که گوشت‌ها و میوه‌ها کلسیم زیادی ندارند.

  • چه عواملی سبب جذب بیشتر کلسیم می‌شود؟

مصرف مقدار کافی کلسیم و منیزیم، قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای ساخته شدن ویتامین D و داشتن یک برنامه ورزشی منظم در جلوگیری از پوکی استخوان در جذب کلسیم موثرند.

اخیرا در چندین تحقیق علمی نشان داده شده است که کلسیم موجود در مواد غذایی از فعالیت نوعی هورمون که در ذخیره کردن چربی در بدن نقش دارد جلوگیری می‌کند و با این عمل به سوختن چربی در بدن کمک می‌کند. همچنین بررسی‌های علمی نشان داده است که مصرف کلسیم می‌تواند فشار خون را تنظیم کند.البته باید بدانید که بطور طبیعی تنها 10درصد کلسیم دریافت شده جذب می‌شود.

  •  و اما چه عواملی از جذب شدن این ماده جلوگیری می‌کند؟

مهمترین عامل عدم جذب کلسیم استفاده از رژیم‌های غلط غذایی است به‌طوری که استفاده زیاد از غلات، پروتئین، مواد قندی و عدم تعادل میان کلسیم و فسفر که از نوشیدن نوشابه‌های غیرالکی به وجود می‌آید در جذب کلسیم اختلال ایجاد می‌کند. همچنین مصرف زیاد قهوه و نیکوتین موجود در سیگار نیز از عوامل موثر در عدم جذب کلسیم است. در ضمن کلسیم از راه پوست نیز به هدر می‌رود فعالیت زیاد در حرارت بالا و تعرق زیاد، دفع پوستی کلسیم را افزایش می‌دهد.

  • اصولا عملکرد کلسیم در بدن چیست؟

کلسیم عامل استحکام استخوان‌هاست. کلسیم کافی باید در غذای نوجوانان قبل از بلوغ وجود داشته باشد تا استخوان‌ها تراکم مناسبی بیابند و در سالمندی به پوکی استخوان مبتلا نشوند. همچنین کلسیم برای حرکت عضلات یک نیاز ضروری است به‌طوری که در صورت نبودن کلسیم حرکتی نیز صورت نمی‌گیرد.

همشهری استانها

کد خبر 81607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز