مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

گروه سلامت: اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با سرفه، عطسه، خندیدن و یا ورزش و هر گونه فعالیت فیزیکی دچار بی‌اختیاری و نشت ادرار می‌شوید...

و یا اگر با پر شدن مثانه دچار حالت اضطراب و ترس از ریزش و بی‌اختیاری ادرار می‌شوید مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند نوع بی‌اختیاری ادراری و نحوه درمان آن را بدانید.

بی اختیاری ادراری در زنان مسئله‌ای است که میلیون‌ها زن در جهان به آن مبتلا هستند و اکثر این بیماران به‌علت شرم و حیا این مشکل را با کسی مطرح نمی‌‌کنند. آیا می‌دانید بسیاری از بی‌اختیاری‌های ادراری خفیف یا شدید با درمان سرپایی نیز قابل درمان هستند؟
علل بی‌اختیاری ادراری اغلب ضعف عضلات کف لگن به‌علت حاملگی‌های  متعدد، زایمان‌های دشوار و یا یائسگی است. علت‌های دیگر چون عفونت‌های ادراری و واژینال و یا یبوست به‌طور موقت و گذرا نیز سبب بی‌اختیاری ادراری می‌شود.

انواع بی‌اختیاری

یک نوع بی‌اختیاری ادراری از نوع بی‌اختیاری استرس است. این نوع بی‌اختیاری زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه‌های لگنی زیر مثانه آنقدر قوی نیستند که در مقابل فشاری که از بالا به مثانه آورده می‌شود تاب بیاورند. هنگامی که ماهیچه‌های لگن شما راه بدهند، ادرار می‌تواند خارج شود. بی‌اختیاری در اثر استرس در زمان حاملگی، هنگام سرفه کردن، عطسه، باشدت عطسه‌کردن، خندیدن و هنگام حرکات فشار بر مثانه می‌آید شایع است.

نوع دیگر شایع بی‌اختیاری ادراری از نوع اصراری  است که موسوم به مثانه بیش از حد فعال است. با این نوع بی‌اختیاری urge مثانه به کشیدن و گشاد شدن و به علائم عصبی کلا حساس می‌شود، بنابراین ممکن است شما احساس ادرار کردن داشته باشید زمانی که فقط قسمتی از مثانه شما پر شده است. همچنین با این نوع بی‌اختیاری مثانه شما می‌تواند فشرده شود بعد از کوچک‌ترین تحریک که حتی می‌تواند فکر کردن به ادرار کردن باشد منجر به تحریک و نشت ادرار می‌شود. در این مورد، شما ممکن است زمانی که صدای شرشر آب را می‌شنوید یا شیر را باز می‌کنید که ظرف‌ها یا دست خود را بشویید،‌ خود را خیس کنید.

برای زن‌ها داشتن بی‌اختیاری ادراری بعد از بچه‌دارشدن شایع است. حاملگی و تولد بچه می‌تواند بر وضعیت ماهیچه‌های لگن تاثیر بگذارد، همچنین می‌تواند موجب کشیده شدن و صدمه اعصاب لگن شود. صدمه عصبی می‌تواند موجب بی‌اختیاری urge شود. بی‌اختیاری ممکن است با کمال تعجب به‌مدت زیادی بعد از زایمان به طول انجامد، به‌خصوص زمانی که التیام عصبی باید اتفاق بیفتد. یک بررسی نشان می‌دهد که 3 ماه بعد از تولد بچه، 15درصد از زنان هنوز  بی‌اختیاری ادراری دارند.

بی اختیاری ادراری موقت معمولا به وسیله عفونت‌های ادراری ایجاد می‌شود. بی‌اختیاری ادراری همچنین می‌تواند در نتیجه افتادن رحم  پرولاپس رحم یا (واژینیت) باشد.مشکلات عصبی مانند بیماری‌ام اس یا صدمه به نخاع، می‌تواند موجب سرازیر شدن و لبریز شدن مثانه یا خالی شدن غیرقابل انتظار باشد. بی‌اختیاری ادراری می‌تواند یکی از عوارض اشعه درمانی باشد.

مثانه بعضی از افراد عمل طبیعی و کنترل طبیعی دارد، ولی آنها قادر به حرکت آزادانه برای رفتن به توالت نیستند. مشکلاتی مانند آرتریت می‌تواند منجر به بی‌اختیاری ادراری شود به‌علت اینکه فرد آن‌قدر آهسته حرکت می‌کند که نمی‌تواند به موقع به توالت برسد.
یک معاینه نورولوژیک و یک معاینه لگنی ممکن است به پزشک شما برای درک بهتر علت بی‌اختیاری ادراری کمک کند.

 معاینه شما ممکن است شامل یک آزمایش برای مشخص کردن اینکه مثانه شما کاملا تخلیه می‌شود باشد. برای این آزمایش، از شما خواسته می‌شود که ادرار کنید تا مثانه شما تخلیه شود؛ سپس، میزان ادرار مانده در مثانه را اندازه می‌گیرند، یا به وسیله اولتراسوند (سونوگرافی)، یا به وسیله تخلیه باقی مانده ادرار از طریق یک لوله باریک (کاتتر)که با ملایمت به داخل پیش آبراه فرو می‌کنند. یک آزمایش ادرار برای چک کردن عفونت ادراری معمولا انجام می‌گیرد.

اگر پزشک شما مشکوک به صدمه عصبی در علت بی‌اختیاری ادرار در شما باشد، شما ممکن است احتیاج به سی تی اسکن یا ‌ام آرآی از مغز یا نخاع خود داشته باشید.

ورزش‌های کف لگن بی‌اختیاری استرسی ادرار

اختلالات کف لگن که شامل بی‌اختیاری ادرار است، در زنان بزرگسال بسیار شایع بوده و حداقل یک سوم آنان را درگیر می‌کند. شناسایی عوامل ایجاد‌کننده و ارائه راه حل جهت پیشگیری و درمان این مشکل از جنبه‌های مهم تامین سلامت زنان است.

در خیلی از موارد، زنان می‌توانند به وسیله انجام ورزش‌های ماهیچه‌های لگن بی‌اختیاری ادراری را بهبود و یا از بین ببرند. این ورزش‌ها باعث قوی کردن ماهیچه‌هایی که دهانه واژن و مقعد را احاطه می‌کنند می‌شود. این ورزش به‌خصوص در بی‌اختیاری ادراری از نوع استرس مؤثر است، اما آنها همچنین می‌توانند به کنترل مثانه شما  کمک کنند.

کد خبر 81458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز