گروه اقتصادی: در 9 ماه نخست سال 87 مجموعه قراردادهای منعقده بخش خصوصی برای برداشت از ذخیره ارزی کمترازیک میلیارد دلاربودکه نسبت به سال قبل از آن کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

براساس آمار دریافتی از اداره آمار و تعهدات ارزی بانک مرکزی، در پاییز سال 86 رقم قراردادهای جدید بخش خصوصی با بانک‌ها برای دریافت وام از حساب ذخیره ارزی یک میلیارد و 339میلیون دلار بود که در زمستان همان سال به یک میلیارد و 703میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

اما در سال گذشته، ارزش قراردادهای منعقد شده کاهش چشمگیری پیدا کرد و در مجموع 3فصل اول سال رقم قراردادهای منعقد شده به یک میلیارد دلار هم نرسید.

براساس قانون برنامه چهارم توسعه، با هدف توسعه بخش خصوصی، مقرر شده که همه ساله 50درصد از موجودی حساب ذخیره ارزی در قالب وام به واحدهای بخش غیردولتی اعطا شود، اما از زمان آغاز به کار حساب ذخیره ارزی در سال 79 تاکنون، هیچگاه این هدف محقق نشده است.

از سال81 تا پایان آذر سال87 در مجموع 19میلیارد و 379میلیون دلار از طرح‌های بخش خصوصی برای دریافت وام از حساب ذخیره ارزی به تصویب رسیده و قرارداد پرداخت وام به مبلغ 13میلیارد و 647میلیون دلار نیز از سوی بانک‌های عامل منعقد شده است.

این در حالی است که از ابتدای سال81 تا پایان سال87 مجموع برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی 66میلیارد و 607میلیون دلار بوده است، یعنی حدود 3برابر طرح‌های مصوب بخش خصوصی و حدود 5‌برابر قراردادهای منعقد شده.

در سال 87 نیز در حالی که تا پایان آذرماه طرح‌های مصوب بخش خصوصی برای دریافت وام از حساب ذخیره ارزی فقط 9/1میلیارد دلار و قراردادهای منعقد شده با بانک‌ها فقط 864میلیون دلار بود، دولت چندین برابر از این حساب برداشت کرد.

برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی تا پایان سال 87 ، 11برابر طرح‌های تصویب شده بخش خصوصی بوده است.

کد خبر 81417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز