پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سه سال بعد از تأسیس شورای حقوق بشر سازمان ملل، برای اولین‌بار نماینده آمریکا نیز در مجمع این شورا حضور دارد.

دولت اوباما از ماه مارس تصمیم بوش مبنی بر تحریم شرکت در شورای حقوق بشر را لغو کرد. [آمریکا از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل خارج شد]

به گزارش رادیو دولتی آلمان؛ به این ترتیب باراک اوباما گام دیگری در جهت متمایز کردن سیاست خود با دولت پیشین آمریکا، دولت جرج دبلیو بوش، برداشت. بوش شورای حقوق بشر سازمان ملل را به جانبداری متهم کرد و از همکاری با این شورا خودداری ورزید.

مقر این شورا در ژنو است. انتقادکنندگان در دوران بوش شورای حقوق بشر سازمان ملل را متهم می‌کردند که از محکوم کردن برخی از کشورها خودداری می‌کند و کشورهای دیگری مانند اسرائیل را زیر نگاه ویژه خود قرار داده است

در ماه مارس سال جاری میلادی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که با تغییر سیاست این کشور نسبت به شورای حقوق بشر سازمان ملل، آمریکا می‌خواهد وارد دوره جدید همکاری با سازمان ملل متحد شود.

در رأی‌گیری روز سه‌شنبه، ۱۲ مه، نمایندگان ۱۶۷ کشور از مجموع  ۱۹۱ کشور شرکت کننده، به پذیرش آمریکا در شورای حقوق بشر رأی موافق دادند. به این ترتیب آمریکا حداقل ۹۷ رأی لازم را به این منظور بدست آورد. قبول ۹۰ درصدی آمریکا در شورای حقوق بشر نشان دهنده تأیید سیاست خارجی جدید اوباما از سوی دیگر کشورهای عضو بود.

 آمریکا در تلاش رهبری شورای حقوق بشر

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد ضمن بیان برخی از اشتباه‌‌های گذشته شورای حقوق بشر، خوشنودی کشورش را از پذیرش در این مجمع بین المللی ابراز کرد. او گفت: «ما از پشتیبانی نیرومند شما در این جهت که آمریکا دوباره نقش هدایت کننده مهمی را در یک مجمع بین المللی، و در نهایت در سازمان ملل متحد بیابد، سپاسگزاریم.»

در نشست ژنو، در کنار ایالات متحده آمریکا ۱۷ کشور دیگر به عنوان عضو شورای حقوق بشر انتخاب و یا عضویت آن‌ها در این مجمع تجدید شد. 

کد خبر 81341

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز