دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: در جریان برگزاری دوره قبلی جشنواره ملی تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر، زمزمه‌های بین‌المللی شدن آن به گوش رسید.

اما امسال به‌دلیل پایین بودن کیفیت آثار شرکت‌کننده از کشورهای ترکیه، لبنان، کردستان عراق، انگلستان، افغانستان و فلسطین دست اندرکاران دوازدهمین دوره این جشنواره ترجیح دادند که آن را به همان شکل سابق و صرفا ملی برگزار کنند.

گرچه یک نمایش از حزب‌الله لبنان واجد شرایط حضور در جشنواره بود و نظر هیات انتخاب را هم جلب کرد، اما آماده نبودن گروه و تداخل برنامه‌های بازیگران باعث شد که حضور این نمایش هم منتفی شود تا جشنواره به روال 11 دوره قبلی خود ملی بماند، نه بین‌المللی.

حسین پارسایی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی، در نشست مطبوعاتی این جشنواره اعلام کرد: ترجیح داده شد که امسال نیز جشنواره به شکل ملی برگزار شود تا این بار با تبلیغات گسترده‌تر، در جذب نمایش‌های منسجم و خوش ساخت با موضوع مقاومت برای دوره سیزدهم اقدام کنیم.

به گفته وی، سیر و کیفیت جشنواره سیر صعودی بوده و تبدیل این جشنواره از استانی به منطقه‌ای و سپس به جشنواره‌ای ملی نشانه این امر است. او برگزاری جشنواره در خرمشهر را به‌دلیل توسعه فضای فرهنگی و تالارهای نمایشی استان خرمشهر دانست و گفت: امسال نیز همزمان با برگزاری جشنواره، چند سالن نمایش افتتاح می‌شود.

تعداد عوامل اجرایی، حجم دکور و لباس، بعد مسافت و کیفیت اثر بر میزان کمک هزینه جشنواره به گروه‌ها تاثیر داشته است. گرچه این کمک هزینه دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر تا سقف 3 میلیون تومان بیشتر نخواهد بود.

در جشنواره‌های رنگارنگ تئاتری ایران این قول همواره از سوی مرکز هنرهای نمایشی داده شده که به اثر برگزیده،  امکان اجرای عمومی داده می‌شود. بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ، شاهد اجرای چند نمایش برگزیده جشنواره‌های مختلف در بخش‌های خود بود.

در این جشنواره هم این نوید به 3 اثر برگزیده داده شد که به دبیر خانه بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد تا یکی از آنها بخت حضور در مهم‌ترین جشنواره تئاتری کشور را داشته باشد.

پارسایی اضافه کرد: هر 3نمایش برگزیده این جشنواره، برای اجرای عمومی‌شان مورد حمایت مرکز هنرهای نمایشی قرار خواهند گرفت.

با این حال به گفته مدیر مرکز هنرهای نمایشی، 3 نمایش انتخابی نیز برای اجرای عمومی مورد حمایت قرار می‌گیرند و تکرار اجراها به توانایی گروه‌های نمایشی و بضاعت استان بستگی دارد و این 3نمایش حداقل در خرمشهر، آبادان و اهواز اجرا می‌شود.

کاملا مستقل

حجت‌الاسلام عباس بسی‌خاسته، دبیر این دوره از جشنواره نیز در این نشست گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و جشنواره تئاتر مقاومت، کارهای خود را به شکل مجزا انجام می‌دهند و به همین دلیل در برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت هیچ‌گونه مشارکتی از سوی آنها وجود ندارد و هرکدام برای خود تقویم فرهنگی مجزایی دارند.

وی افزود: متأسفانه موازی‌کاری در دستگاه‌های فرهنگی ما فراوان است که یکی از این موازی‌کاری‌ها در مقوله تئاتر دفاع مقدس اتفاق می‌افتد. همسویی و هماهنگی تاکنون با موفقیت انجام نشده ‌و بنیاد نیز کمک خاصی به این جشنواره نکرده است.

پارسایی نیز در این رابطه بیان‌داشت: به‌دلیل شرایط خاص استان خوزستان و درگیری مستقیم‌اش در جنگ، برنامه‌های مختلفی در این رابطه در استان برگزار می‌شود که بنیاد در آنها مشارکت دارد و متمرکز است.

آنچه که در جشنواره اجرا می‌شود

نمایش‌های «سه، دو، یک، سکوت» به کارگردانی پیمان قریب پناه و «فانوس‌های کور» به کارگردانی محمد بی‌ریا از تهران، به همراه نمایش «ودیعه الشهداء» به کارگردانی عبدالله حلیات از خرمشهر در بخش «غزه» دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت - فتح خرمشهر اجرا می‌شوند.

همچنین نمایش «آذر» به کارگردانی حسین فرخی و «نمایش یک دختر ویک سرباز» به کارگردانی احمد سلیمانی در بخش میهمان جشنواره حضور خواهند داشت.

پاسداشت‌های جشنواره

مانند همه جشنواره‌های دیگر، در این جشنواره نیز برنامه تقدیر و پاسداشت برگزار می‌شود و اردشیر صالح‌پور، سعید بهروزی، مالک حد‌پور سراج و بدرالسادات برنجانی در این دوره جشنواره مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

در این دوره از جشنواره همچنین یاد و خاطره 2 فقید هنرمند، بهمن عیوق و یوسف جوکار که از فعالان عرصه نمایش استان خوزستان بودند گرامی داشته می‌شود. همچنین بزرگداشت عبدالرضا حیاتی، از چهر‌های فعال عرصه‌ نمایش استان خوزستان، یکی دیگر از برنامه‌های این دوره از جشنواره است. او در سال‌های جنگ و حتی پس از آن به نمایشنامه‌نویسی در حوزه جنگ و دفاع مقدس مشغول بوده و اشعاری هم درباره جنگ سروده است.

دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر، از 28 اردیبهشت تا اول خرداد در استان خوزستان و با مرکزیت خرمشهر در تالارهای مهر و ثامن الائمه آبادان به همراه تالارهای نمایش فانوس، خلیج‌فارس، سینما نخل 1 و2 و شهر خرمشهر برگزار خواهد شد.

کد خبر 81147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز