یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تندیس حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر نامدار ایرانی 18 اردیبهشت ماه همزمان با هزارمین سال پایان سرودن شاهنامه و در آستانه روز بزرگداشت فردوسی در دانشگاه آکسفورد انگلیس نصب و رونمایی شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در مراسم رونمایی این تندیس، رسول موحدیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، علی محمد حلمی رایزن فرهنگی ایران در بریتانیا، پرفسور سر "نیل چالمرز" رییس دانشکده وادهام، دکتر فیروزه عبدالاوا و پروفسورهرزیگ از اساتید زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه آکسفورد ، پروفسور ملویل از محققان و فردوسی شناسان دانشگاه کمبریج و جمع دیگری از شخصیت های علمی و دانشگاهی و علاقه مندان به فرهنگ ایران و زبان و ادبیات فارسی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، علی محمد حلمی، رایزن فرهنگی سفارت ایران در لندن  طی سخنانی در این مراسم ضمن خوشامدگویی به میهمانان و تشکر از مسئولان دانشگاه آکسفورد گفت: شاهنامه حکیم فردوسی یکی از شاهکارهای زبان و ادبیات فارسی است که بر روی ادبیات و آثار ادبی پس از خود نیز برای قرن ها تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: تندیس فردوسی هدیه ای از سوی مردم ایران به دانشکده وادهام آکسفورد برای تجلیل از تلاش تمام افرادی است که با یکدیگر تعامل همراه با احترام و درک متقابل دارند.

حلمی گفت: فردوسی به طور قطع یکی از بانفوذترین شخصیت های ادبی و فرهنگی ایران زمین به حساب می آید. بدون استثنا تمام آثار ادبی ایرانی ها از سبک و روش شاهنامه فردوسی الهام گرفته و تاثیر پذیرفته اند اما هیچ یک تنوانسته اند شهرت و محبوبیت فردوسی را بدست آورند.

رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به نقش فردوسی در ترویج زبان و ادبیات فارسی گفت: فردوسی فرهنگ ها و سنن ایرانی را دوباره زنده کرد.

وی افزود: ایرانی ها فردوسی را بزرگترین شاعر خود می دانند و هم اکنون پس از گذشت هزار سال، مردم هنوز شاهنامه را می خوانند و به ابیات آن گوش فرا می دهند.

حلمی گفت: شاهکار فردوسی آنقدر باارزش است که بعد از گذشت هزار سال از زمان سرودن آن هنوز براحتی برای فارسی زبانان قابل فهم و درک است.

آنگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس پس از پرده برداری از تندیس حکیم ابوالقاسم فردوسی طی سخنانی ابراز امیدواری کرد که آرمان های فردوسی پلی بین ملتها برای ارتقای درک متقابل باشد.

موحدیان نصب تندیس فردوسی در دانشگاه آکسفورد همزمان با هزارمین سال پایان سرودن شاهنامه و در آستانه برگزاری روز بزرگداشت فردوسی در داخل و خارج ایران را به فال نیک گرفت و گفت: تجلیل از حکیم شعر فارسی در واقع تجلیل نسل ها از چهره های ماندگار و آرمانخواهی که به همه بشریت تعلق دارند، می باشد.

وی اقدام دانشگاه آکسفورد در تجلیل از فردوسی را در راستای حفظ و ارتقای دستاوردها و آرمان های معنوی و بشری دانست و شاهنامه اثر جاودان فردوسی را که توسط همه ملل فارسی زبان مورد تکریم قرار می گیرد، بخشی از مشارکت درخشان زبان و ادب فارسی در غنای فرهنگ و ادبیات جهان توصیف کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: امیدوارم آرمان های فردوسی پلی بین ملتهای ما برای ارتقای درک متقابل باشد و انگیزه ای فراهم کند تا محققان دانشگاه آکسفورد و همتایان ایرانی آنان بتوانند همکاری های ادبی و علمی جدی تری داشته باشند.

سر نیل چالمرز، رییس دانشکده وادهام آکسفورد نیز طی سخنانی ضمن تجلیل از مقام فردوسی از سفیر جمهوری اسلامی ایران و دیگر شخصیت های علمی و فرهنگی شرکت کننده در مراسم رونمایی از تندیس فردوسی قدردانی کرد.

وی گفت: فردوسی شاعری بزرگ و شناخته شده برای همه جهان است و شاهنامه وی علاوه بر اثری ادبی، دارای جنبه های فراوان اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تاریخی و حماسی است و طی هزار سال گذشته نقش مهمی در زندگی مردم ایران و دیگر فارسی زبانان داشته است.
خانم " فیروزه عبدالاوا" و"هرزیگ" دو تن از اساتید دانشگاه آکسفورد و از فردوسی شناسان این دانشگاه نیز طی سخنانی از فرهنگ و ادب ایران زمین بویژه شخصیت فرودسی و شاهنامه وی تجلیل کردند و ابراز امیدواری نمودندکه نصب تندیس فردوسی در دانشکده وادهام زمینه ساز گسترش ارتباطات فرهنگی و دانشگاهی دو کشور شود.

تندیس فردوسی به سفارش رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و توسط خانم مهران قهاری هنرمند ایرانی مقیم انگلیس ساخته شده و با همکاری مسئولان دانشکده وادهام دانشگاه آکسفورد به صورت دائمی در محل کتابخانه فردوسی این دانشکده نصب شده است

کد خبر 81020

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز