شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه سیاسی: حال و هوای ثبت‌نام داوطلبان انتخابات دهم ریاست‌جمهوری، در آخرین روز دیگر خارج از مدار نبود، بلکه پر شور و داغ شد.

البته این وضعیت از روز جمعه و با ورود محسن رضایی و محمود احمدی‌نژاد، 2 داوطلب اصلی در انتخابات، در طبقه هم کف ساختمان وزارت کشور حاکم شده بود، اما دیروز که مهدی کروبی و سید میرحسین موسوی، 2 داوطلب اصلی دیگر در ستاد انتخابات حاضر شدند، خیابان‌های اطراف وزارت کشور و حتی متن مصاحبه‌های خبری2 داوطلب هم تحت‌تأثیر قرار گرفتند.

میرحسین موسوی ، آخرین داوطلب سرشناسی بود که دیروز به ستاد انتخابات آمد. ساعتی پیش از او هم مهدی کروبی برای ثبت‌نام در طبقه همکف ساختمان 21 طبقه وزارت کشور حاضر شد. اما این بار و در آخرین روز از مهلت 5روزه ثبت‌نام از اوایل صبح شنبه تعدادی از جوانان در مقابل وزارت کشور تجمع کرده بودند.

خبرنگار ما می‌نویسد: نزدیک ظهر، دیگر خیابان‌های مشرف به درب اصلی ساختمان وزارت کشور، جمعیت افزون گشت و آنها شعار‌های مختلف، در حمایت از کاندیدای مورد علاقه خود می‌دادند. حتی برخی با اسپند و قرآن، کنار درب ورودی اصلی وزارت کشور مستقر شده بودند.

شیخ، داغ سخن گفت

کروبی در داغ‌ترین بخش نشست خبری‌اش در ستاد انتخابات به اظهارات اخیر فرمانده سپاه اشاره کرد و گفت: ما برای داغ کردن تنور انتخابات نیامده‌ایم، آمده‌ام برای انتخاباتی آزاد و بدون دخالت بسیج و نیروهای مسلح و یا نیروهای خودسر. انتخاباتی آزاد که هرکس می‌آید برای پیروزی می‌آید.

این خط و نشان‌ها را نکشید، مردم را حساس‌تر می‌کنید. او حتی اضافه کرد: اگر کوچک‌ترین تخلفی شود محکم می‌ایستم و از صحنه بیرون نمی‌روم. عکس‌العمل نشان می‌دهیم، پیامد آن به‌عهده‌ برادران بزرگوار است که اوضاع و احوال را مناسب نمی‌بینند و احساس خطر کرده‌اند و برای خود آوازهایی می‌خوانند. می‌گویند بسیج 2 قسم است.

کم‌کم لابد می‌شود 4قسم و بعد 6 قسم. تاکید کرد: بسیج یک نوع است و آن هم زیر نظر شماست. هیچ‌کس هم آبروی زیادی ندارد که آبروی زیادی‌اش را بدهد.

ایران موجود آسمانی

اما میرحسین موسوی با قرائت متنی مکتوب، مصاحبه مطبوعاتی خود را آغاز کرد و گفت: مردم سربلند ایران، پروردگار شما نعمت را بر این زاد و بوم تمام و آن را به ثروت‌های بسیار تجهیز کرد و به فرهنگ و معنویت آراست.

آن را چهار سوی تمدن‌ها قرار داد، آن را سرزمین میانه و سرپل اقتصاد ملت‌ها و پناهگاه آیین‌های آسمانی و زادگاه مفاخر بشری پسندید، تا جایی که امام ما فرمود: ایران موجودی آسمانی است که هیچ‌کس نمی‌تواند به آن لطمه بزند، اما آنچه اینک مردم ما را از دیگر ملل ممتاز می‌کند نه خودپسندی و مباهات به گذشته‌ای است که طی شده، بلکه میل به بهترین‌ها و ظرفیت نیل به آنهاست.

آیا ممکن است ملتی باشد که به چیزی کمتر از بهترین قناعت کند یا در محقق کردن چشم‌اندازی از بهروزی که در پیش‌رویش قرار می‌گیرد سستی به خرج دهد؟ شرایطی که امروزه در آن به‌سر می‌بریم بی‌تردید بهترین نیست.

در وضعیتی هستیم که شایسته و شأن ملت و مردم ما نیست. سرمایه‌هایی که حاصل تاریخ پرفراز و نشیب ماست به‌ویژه انقلاب عظیم اسلامی و بذل خون‌های گرامی بوده‌اند در نظرند. آنچه امروز می‌بینیم آن چیزی نیست که می‌خواستیم، آن چیزی نیست که می‌تواند باشد.

آن مرد آمد

من میرحسین موسوی فرزند کوچک انقلاب اسلامی به صحنه آمده‌ام چون روندهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موجود را نگران‌کننده یافتم.

آمده‌ام تا کرامت انسان‌ها را پاس بدارم. آمده‌ام تا از حق مردم دفاع کنم و حامی گردش آزادانه و شفاف اطلاعات برای مردم، این ولی‌نعمت دولت‌ها باشم. آمده‌ام تا از آزادی اندیشه و بیان پاسداری کنم و مدافع آزادی‌های مصرح در قانون اساسی باشم.

آمده‌ام تا با در دستور کار قرار دادن فرمان 8 ماده‌ای امام(ره) آن را از نو چراغی تابنده در مسیر تحقق حقوق شهروندی و حفظ حریم خصوصی قرار دهم. آمده‌ام تا وسیله‌ای باشم برای بازگرداندن اقتدار، عزت و هویت ایرانی.

آمده‌ام تا با تنش‌زدایی و تعامل سازنده، روابط بهتری میان کشورمان ایران و جهان برقرار کنم تا فضا را برای توسعه‌ کشور بگشایم و احترام به ایرانیان را در جهان تامین کنم. میرحسین در بخش پایانی مکتوب خود گفت: می‌دانم که طی این طریق جز با توکل بر الطاف الهی و همدلی، همفکری و همگامی مردم عزیز و یاری رهبر فرزانه‌ انقلاب میسر نمی‌شود.

از امروز

از همین امروز، بررسی صلاحیت کاندیداها آغاز می‌شود. این خبر را دیروز سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد و افزود: شورای نگهبان فرصت 5 روزه از 20 تا 24 اردیبهشت ماه برای اظهارنظر دارد، البته چنانچه لازم باشد شورای نگهبان می‌تواند 5 روز دیگر این فرصت را تمدید کند و در نهایت اسامی قطعی نامزدها توسط وزارت کشور در تاریخ‌های 30 و 31 اردیبهشت ماه اعلام می‌شود.

کد خبر 80967

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز