همشهر‌ی‌آنلاین: نزدیک به سه دهه از آن روزی که خبرنگار جوان خرم‌آبادی به دنبال روزنامه‌های قدیمی منطقه می‌گشت، می‌گذرد

اکنون آن جوان در قامت مورخی نامی سربلند کرده و حاصلش کتابی همه جانبه شده است به نام«پیشینه‌ ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم آباد»

سید فرید قاسمی که به عشق روزنامه‌‌نگاری وارد فضای مطبوعات شد، اکنون غرق کارهای تاریخی مطبوعاتی شده است.

کتاب «پیشینه ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم‌آباد » نشان می‌دهد که ما نیازمند این گونه آثار در تاریخ هر حوزه و موضوع هستیم و تا این گونه تاریخ‌های تفصیلی از هر منطقه فراهم نشود به قطع و یقین نمی‌توانیم تاریخ عمومی مطبوعات دقیق و قابل اعتنایی داشته باشیم.

پیشینه ‌ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم‌آباد نشان می‌دهد که تنها با کوشش و تلاش می‌توان چنین حجمی از کار را با این همه جزییات و شاخه شاخه کردن آن هم در شهری همانند خرم‌آباد فراهم کرد و انتشار داد.

کتاب از روی جلد و عطف و تا داخل صفحه گالینگور همه و همه از ظرافت‌هایی خبر می‌دهد که تنها خواننده آشنا به تاریخ مطبوعات می‌تواند چنین دقت ورزیهایی را درک کند و دریابد.

قاسمی خود در مقدمه کتاب از چگونگی گرد آوردن این منابع سخن گفته و ‌آورده است که چگونه شماری با گشاده رویی و گشاده دستی اگر تک نسخه‌ای داشتند مرحمت فرمودند و یکی دو تن از نسخه‌هایی که از دیگران مفت و مجانی گرفته بودند، با قیمت گزاف و دولا پهنا فروختند! گروه سوم هم به گشت و گذار پرداختند و هر آنچه را یافتند معدوم فرمودند تا این پیشینه نگاشته نشود!

کتاب قرار بود عنوان لرستان را بر خود داشته باشد، اما کوتاهی‌های برخی دوستان و عدم همکاری‌ها سبب شد تا مولف به صرافت کوچک کردن حوزه مورد نظر بیفتد و آن را به نام زادگاهش انتشار دهد.

کتاب همچنان که از نامش پیداست پیشینه ارتباطات را هم در خود دارد و مولف سعی کرده است ارتباطات را در معنی وسیع‌ترش که شامل ارتباطات بین شهری و با وسایل نقلیه و ... است هم ببیند. بناهای ارتباطی، کتاب آفرینان،‌کتابفروشان، کتابخانه‌ها، اعلان‌های دولتی ،‌نظامی نویسی، برق، تلفن، سینما و نشریات و ... از دیگر حوزه‌های ارتباطی هستند که مولف به آنها اشاره کرده و درباره هر کدام از آنها مصادیقی ذکر می‌کند.

شب‌نامه نگاری، سانسور، رادیو، نشریات ادواری و ناشران از دیگر بخش‌های بخش ارتباطات این کتاب به شمار می‌رود. بخش مطبوعات وسیع‌تر از بخش قبلی است و قاسمی سعی کرده است نکته‌ای را در این زمینه فرو نگذارد و از نشریات اداوری تا نشریات موسمی و حتی ویژه‌نامه‌ها را در این بخش بیاورد ودرباره شناسنامه و صاحبان و کارکنان آنها سند و مدرک بیاورد.

بخشی از کتاب (نزدیک به 200 صفحه) به پیوست‌ها اختصاص دارد که از جمله جذاب‌ترین آنها تصاویری از فعالان مطبوعاتی و برخی نشریاتی است که در تاریخ مطبوعات خرم آباد فعال بودند.

کتاب پیشینه‌ ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم آباد در نمایشگاه کتاب در غرفه انتشارات سیفا عرضه می‌شود.

از قاسمی مجموعه کتاب‌های گزیده مطبوعات ایران در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود[گزیده مطبوعات ایران در ایستگاه هشتم]

نام کتاب: پیشینه‌ ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم آباد/مولف:سید فرید قاسمی/ناشر:سیفا، چاپ اول خرم آباد زمستان 1387 /  قطع وزیری  گالینگور، قیمت:22000 تومان/1104 صفحه

کد خبر 80844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز