مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: با بهره برداری از فاز دوم کارخانه خودروسازی سمند در سوریه این نمایندگی بزرگترین نمایندگی گروه خودروسازی ایران خودرو در خارج از کشور را به خود اختصاص داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از دمشق، مراسم بهره برداری از فاز دوم این کارخانه با حضور ناجی عطری نخست وزیر، فواد عیسی جونی وزیر صنایع سوریه، سید احمد موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور، جواد نجم الدین مدیرعامل ایران خودرو و موسی برزگری معاون وزیر مسکن و شهرسازی و عضو کمیسیون پیگیری همکاری‌های مشترک ایران و سوریه برگزار شد.

فاز دوم کارخانه تولید خودروی سمند که در سوریه به نام شام معروف است با هزینه چهل میلیون دلار شامل دو سالن مونتاژ بدنه و رنگ و در مساحتی حدود بیست هزار مترمربع به بهره برداری رسید.

عملیات ساخت این دو سالن از شهریور سال 86 آغاز شد.
با آغاز به کار این فاز بدنه خودرو به صورت جدا شده به سوریه وارد می‌شود و همه مراحل مونتاژ شامل تکمیل و رنگ بدنه، نصب موتور و سایر قطعات در این کارخانه صورت می‌پذیرد.

در مرحله اول خط تولید سمند در سوریه بدنه کامل خودرو بدون رنگ وارد این کشور می‌شد و پس از نصب قطعات در معرض فروش قرار می‌گرفت.

هم اکنون ظرفیت کارخانه خودروسازی سمند(شام) در سوریه با یک نوبت کاری سالانه ده هزار دستگاه است که در صورت افزایش نوبت‌های کاری به سه شیفت در روز، تولید آن به سی هزار دستگاه در سال خواهد رسید.

کارخانه ایران خودرو در سال 1383 پس از رقابت شدید با شرکت‌های معروف خودروسازی جهان مانند تویوتای ژاپن موفق شد طرح احداث و راه اندازی کارخانه خودروسازی را در سوریه از آن خود کند.

خط تولید خودروی سمند در سوریه در اسفندماه سال 1385 با سرمایه اولیه شصت میلیون دلار و ظرفیت تولید ده هزار دستگاه در سال افتتاح شد.

براساس توافق صورت گرفته میان شرکت ایران خودرو و وزارت صنایع سوریه 40 درصد سهام این کارخانه متعلق به ایران، 35 درصد متعلق به سازمان الهندسیه سوریه و 25 درصد نیز مربوط به شرکت السلطان این کشور است.

یادآور می‌شود پس از افتتاح نمایندگی کارخانه ایران خودرو، شرکت سایپا نیز خط تولید خودروی سایپا را با نام سی. وی. کو و با سرمایه پنجاه میلیون دلار در شهر حمص سوریه راه اندازی کرد. 

کد خبر 80812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز