جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازندگان یک روبات قصد دارند نمایه‌ای در وب‌سایت فیس‌بوک برای وی باز کنند.

تیم سازنده روبات شبیه انسان (Humanoid) ابن سینا برای نزدیک‌تر کردن روابط اجتماعی انسان‌ها و روبات‌ها این نمایه را می‌سازند. ابن سینا می‌تواند با دوستان انسان خود گفتگو کند، خبرهای جالب پست کند و عکس‌های خود در میان جامعه انسانی را منتشر کند.

در گذشته روبات‌هایی که با انسان تعامل دارند ساخته‌شده بود ولی محققان معتقدند که انسان‌ها بعد از حداقل چند هفته رفتار روبات را خسته کننده توصیف می‌کنند.[روبات بازیگر ژاپنی روی صحنه رفت]

فکر استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای این روبات ایده دکتر ماوریدیس از لابراتوار رسانه و روبات اینتراکتیو (IRML) امارات متحده عربی و محققان دیگری از آلمان و یونان است. آن‌ها معتقدند که استفاده از یک شبکه اجتماعی و نزدیک کردن انسان‌ها و روبات‌ها با این وسیله می‌تواند جنبه‌های متفاوتی از رابطه این دو را روشن سازد.

نمونه اولیه این روبات به نام "سارا" از سری روبات‌های PeopleBot شرکت ActivRobots است. سازندگان آن تصمیم گرفته‌اند که به افتخار دانشمند بزرگ، صورت ابن سینا را به این روبات بدهند و آن را برای عضویت در شبکه اجتماعی فیس‌بوک آماده سازند.

ابن سینا برای تعامل با انسان‌ها از سه نرم‌افزار استفاده می‌کند. نرم‌افزارهای اول و دوم برای شناسایی صورت‌های زنده و عکس انسان‌هاست. نرم‌افزار دیگری نیز توانایی مکالمه همزمان را به ابن سینا می‌دهد.

وی برای مکالمه و ارتباط برقرار کردن با دوستان خود در فیس‌بوک نمایه آن‌ها پیوند‌های آن‌ها را به طور کامل مطالعه می‌کند و بانک اطلاعاتی از آن‌ها تولید می‌کند. این بانک اطلاعاتی ابزار اصلی تعامل توسط این روبات است.

برای یک ماه ابن سینا در لابراتوار IRML می‌گردد و با کارکنان آن آشنا می‌شود. سپس نام آن‌ها را در وب‌سایت فیس‌بوک جستجو می‌کند و به دنبال برقراری دوستی با آن‌ها می‌گردد.

کد خبر 80807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز