یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

روشنک محمدی: مدتی است که کثرت وقوع نزاع‌های خیابانی در استان قم نگران کننده شده و هر روز در این استان شاهد درگیری‌های خیابانی خشن هستیم.

درگیری در خیابان سعیدی جان یک جوان 22 ساله را گرفت، 19 نفر به اتهام نزاع خیابانی در قم دستگیر شدند، خشم در خیابان‌های قم حادثه آفرید و.... تیترهایی هستند که هر روز در یکی از روزنامه‌ها یا خبرگزاری‌ها به چشم می‌خورد.

فرهاد رستم حقوقدان و وکیل دادگستری قم بسیاری از نزاع‌های خیابانی در این استان را محصول اتفاقات ساده‌ای چون ترافیک و تصادفات، تغییرات اقتصادی و تغییر مناسبات اجتماعی می‌دانند.

وی با اشاره به افزایش نگران کننده این نوع از درگیری‌ها در خیابان‌های استان قم یادآور شد: احساس می‌شود تغییری در رفتار مردم به وجود آمده که برآیند هنجارهای اجتماعی،  شخصی و مسائل روانشناختی است که سبب شده افراد نتوانند بر رفتار و حرکات خود کنترل داشته باشند.

این حقوقدان با ابراز تاسف زیاد، بسیاری این درگیری‌های خیابانی را محصول اتفاقات بسیار ساده دانست.فرهاد رستم با اشاره به این که مردم به واسطه طولانی بودن زمان دادرسی  حاضر نیستند برای رفع مشکلات خود به دادگاه مراجعه کنند و تصمیم می‌گیرند خود راهی برای حل سریع مشکل پیدا کنند خاطرنشان کرد: زمان‌بر بودن دادرسی‌ها توجیه مناسبی نیست.

 اما واقعیت امر این است که افراد قبل از طرح دعوا احساس می‌کنند که اگر خود مسائل را فیصله بدهند بهتر و سریع تر به نتیجه می‌رسند.این وکیل دادگستری با بیان اینکه اعمال مجازات آخرین راه حل برای رفع معضلات و مشکلات اجتماعی و قضایی است تصریح کرد: ناهنجاری‌های روانی-شخصی افراد، نداشتن نیروی کافی و متخصص برای کنترل نامحسوس جرایم، فقدان ریشه‌یابی علت و... عامل اصلی تغییر رفتارها و منش‌های اجتماعی شهروندان است.

جالب آنکه مانند این وکیل دادگستری، دکتر علی مقدسی، جامع‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه قم نیز زندانی شدن را راهکار حل این معضل ندانست.وی گفت: ذخیره شدن مشکلات در مردم باعث می‌شود در خارج از خانه با کوچکترین بهانه‌ای به جان هم بیفتند و یک عصبانیت کوچک تبدیل به فاجعه‌ای بزرگ شود.مقدسی اظهار داشت: از جمله مسائلی که در این میان مطرح است مسئله زورمداری در رفتارهای ماست.

به گفته این مقام آگاه فقر فرهنگی، عدم اطلاع از شیوه‌های دقیق تربیتی و به دست آوردن اطلاعات نادرست عامل اصلی تقویت نیروی زورمداری شده است.عضو هیات علمی دانشگاه قم ازدواج، برقراری عدالت اجتماعی در جامعه، آموزش‌های دیداری و شنیداری و تغییر در بسیاری از سبک‌های زندگی را راهکار کاهش نزاع‌های خیابانی دانست.

شاید لازم است بسیاری از این افراد قبل از افتادن در زندان با یک روانشناس صحبت کنند. اما اتفاق دردناکی است که گروهی از نوجوانان و جوانان استان که غالبا عضو گروه‌های دوستان هستند تحت هیجانات داخلی ناخواسته فردی را از ادامه حیات محروم کنند.

این روانشناس دانشگاه قم تعلق به یک گروه را عامل اصلی تن دادن افراد به نزاع دانست. به اعتقاد او افراد به تنهایی غالبا دست به دعوا نمی‌زنند این گونه  شجاعت‌ها متعلق به جمع است. جمعی که علاوه بر دعواهای خیابانی بسیاری از جرایم دیگر نیز از دل آن بیرون می‌آید.

به گفته مقدسی افرادی که تمایل بیشتری به نزاع‌های خیابانی نشان می‌دهند، مسلما با درگیری‌های انجام شده به خواسته‌های خود رسیده اند به همین علت مدام دست به تکرار آن می‌زنند

همشهری استانها

کد خبر 80315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز