پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: با حضور رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، خلیج‌فارس، در فهرست آثار طبیعی-تاریخی ملموس و ناملموس ثبت شد.

به گزارش ایسنا، اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور در پنجمین همایش ملی فرهنگی و گردشگری خلیج‌فارس بیان کرد: این نشست نشانه علم تحقیق، پژوهش و نگاه عمیقی است که از لایه‌های سطحی و ساده زندگی بشری به لایه‌های عمیق از زندگی انسانی نفوذ می‌کنند.

او افزود: ثبت خلیج‌فارس ایران در فهرست آثار ملی تعلق این خلیج را به سرزمین ایران نشان می‌دهد گرچه تعلق آن به این سرزمین نیازی به بیان ندارد و در ادبیات تاریخی و بین‌المللی جهان خلیج‌فارس چون پرچمی است که نگاه جهانیان را به خود معطوف می‌کند.

او گفت: خلیج‌فارس یک آبراه است که در میانه ایران و شبه‌جزیره عربستان از غرب به دلتای اروند که دجله و فرات به آنجا می‌ریزد و کارون قهرمان از بلندای ایران به آنجا رهسپار است مثل رگی که خون ایرانی را در مسیر طولانی جاری می‌کند پیوندی را در ایران برقرار می‌کند.

مشایی توضیح داد: خلیج‌فارس سومین خلیج بزرگ جهان است و محصول و پدیده دوران سوم زمین‌شناسی است و سابقه تاریخی آن به 30 میلیون سال قبل باز می‌گردد که با گسترش شکاف دهانه هرمز پدید آمده است.

و یادآور شد: نام خلیج‌فارس در تاریخ ثبت است و در برخی آثار نیز به آن دریای پارس گفته شده است که به موازات شکل‌گیری مناسبات انسانی در این منطقه موجودیت یافته است و این نام تقریبا در همه آثار تاریخی و جغرافیای مهم جهان ذکر شده است و خود را به نام زیبای فارس زینت داده است. فارس بودن این خلیج آنقدر روشن است که نیاز به پژوهش را از اندیشمندان رفع کرده است و در کارهای مستند تاریخی در حوزه جغرافیا و تاریخ، نام خلیج‌فارس روشن و قطعی است.

رحیم‌مشایی گفت: سنگ‌نوشته داریوش هخامنشی در کانال سوئز نام دریای پارس را تصریح می‌کند و این می‌تواند مفاهیم بزرگتری را در منطقه شامل شود به‌علاوه تاریخ‌نگاران یونان باستان خلیج‌ فارس را شناخته و نام آن را در آثار خود ذکر کرده‌اند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: اساسا عنوان خلیج‌فارس تحت هیچ شرایطی قابل مناقشه نیست بلکه یک ترفند است که می‌خواهند ما را در این موضوع آشکار به اموری وادارند که عظمت و شکوه تاریخی خلیج‌فارس به ‌عنوان یک موضوع مورد تردید در جهان قلمداد کنند. ما تلاش‌هایی از این دست را به رسمیت نشناخته و نخواهیم شناخت.

او گفت: تاریخ طولانی خلیج‌فارس با همه اهمیتی که دارد در طول سالیان سال بار سنگینی از فرهنگ را با خود همراه کرده است و امروز خلیج‌فارس تنها یک پدیده طبیعی نیست که در چهارچوب جغرافیا یا قدمت تاریخی مورد توجه باشد بلکه نام آن قاموس فرهنگ غنی و گسترده‌ای است که بر سرزمین عظیم ایران گسترده شده است.

وی اظهار کرد: امروز ما خلیج‌فارس را به‌عنوان یک اثر در مقیاس کلی واجد همه ویژگی‌هایش در یک پرونده در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسانیم اما این به آن معنا نیست که تاکنون برای ثبت ارز‌ش‌های خلیج‌فارس اقدامی نشده است. کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دستگاه‌های دیگر هیچ‌گاه از ارزش‌های خلیج‌فارس غفلت نکرده‌اند و به لحاظ زیست‌محیطی، معماری و بناهای تاریخی کارهای ارزشمندی را انجام داده‌اند.

مشائی تصریح کرد: در زمینه میراث معنوی، ادبیات عامه، آداب و رسوم و نشانه‌های زندگی انسانی کارهای بسیاری در مورد خلیج‌فارس انجام شده است که در معرفی این ارزش‌ها و ثبت آن در فهرست آثار ملی استفاده می‌شود. خلیج‌فارس پرونده‌ای نیست که بتوانیم به این زودی آن را ببندیم و خاتمه پژوهش در مورد آن را اعلام کنیم.

او گفت: کار مطالعاتی زیر‌آب هم در خلیج‌فارس در دستور کار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته است چون بخشی مهمی از ارزش‌های خلیج‌فارس مربوط به دنیای زیرآب است.

رحیم‌مشایی در خش دیگری از سخنانش گفت: نام‌گذاری، یکی از ویژگی‌های زندگی انسانی است و نشانه تمدن است و هم‌وجه شناسایی و هم‌وجه ذخیره فرهنگی دارد.این نام‌گذاری محصول تکامل، پیشرفت و اعتلای زندگی انسانی در مردمی بوده است که در این منطقه زندگی کرده‌اند.

کاوش‌هایی که در این منطقه جغرافیایی انجام شده است تاریخ غنی این منطقه را نشان می‌دهد؛ به‌علاوه کاوش‌هایی که آن سوی آب‌ها نیز انجام شده است حاکی از آن است که زندگی ایرانی آنجا هم حضوری مسلم داشته است و نشان این است که نام‌گذاری خلیج‌فارس محصول تمدن ایرانی است.

کد خبر 80235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز