حمید ضیایی‌پرور: شاید به‌نظر برسد که اساسا اینترنت و فناوری اطلاعات، پدیده‌ای شهری است و در روستاها جایی ندارد.

این تصور به خاطر نبود زیرساخت‌های فنی ارتباطی و مخابراتی در روستاها و پراکندگی مناطق روستایی ایران و از همه مهم‌تر وجود فاصله بین مشاغل روستاییان با فناوری اطلاعات شکل گرفته است.

اما امروزه با رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT، کاربردهای متعددی برای توسعه فناوری اطلاعات در روستاها مشخص شده است.

توسعه تجارت الکترونیک برای بازاریابی محصولات کشاورزی و دامی و صنایع‌دستی، برقراری ارتباط با مشتریان و تجار و شرکت‌های تجاری برای فروش وانتقال محصولات، جذب گردشگر در مناطق دارای ظرفیت گردشگری و انجام پروژه‌های برون سپاری به روستاهای دارای نیروی انسانی متخصص و کشاورزی الکترونیک و از راه دور از جمله فعالیت‌هایی هستند که در محیط روستا با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی قابل انجام‌اند.

از سوی دیگر تجهیز روستاها با امکانات ارتباطی می‌تواند از میزان سفرهای غیرضروری میان شهر و روستا بکاهد. در ایران نیز از چند سال پیش پروژه‌هایی برای کاربردی کردن ICT‌در روستاها انجام شده است.

یکی از این پروژه‌ها راه‌اندازی 10 هزار دفتر ICTروستایی تا پایان برنامه چهارم توسعه است. قرار است در این دفاتر، خدمات پست و پست بانک، بهره‌برداری از تلفن، پیشخوان دولت به‌عنوان دولت الکترونیک و خدمات خاص دفتر شامل پرینت، اسکن، چاپ CD، بارگذاری، ‌ای‌میل، دسترسی به اینترنت و خدمات ویدئویی روی شبکه ارائه شود.

به گفته محمود هراتیان نژادی عضو هیأت‌مدیره پست بانک، در حال حاضر پست بانک در حدود 8 هزار روستا، حاضر و به روستائیان خدمات بانکی ارائه می‌کند. با این حال به اعتقاد کارشناسان، وجود مشکلات عدیده در توسعه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در روستاها باعث شده تا از تمام ظرفیت‌های این فناوری‌ها در روستاها استفاده نشود و حتی اجرای طرح پیشخوان دولت الکترونیک در روستاها با چشم‌اندازی مبهم مواجه باشد.

شاید به همین دلیل بوده که متولیان امر درصدد برگزاری کنفرانسی برآمده‌اند تا این مشکلات را از نزدیک بررسی و برای آن چاره جویی کنند.

این کنفرانس با عنوان کنفرانس ملی ICT روستایی روزهای 23و 24اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود و هدف آن روش‌شناسی، توسعه برنامه روستایی، تدوین معیارهای الگوی کاربردی فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستاها، ارائه و تبادل تجارب ایران و جهان در زمینه ICT، بازمهندسی فرایند خدمات و معرفی فرصت‌های جدید شغلی در روستاها اعلام شده است.

باید منتظر ماند و دید که آیا مشکلات طرحی با این بزرگی با کنفرانس و سمینار حل می‌شود؟

کد خبر 79752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز