چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک پزشک مدعی شد که 14 رویان انسانی را همانندسازی کرده و 11تای آنها را به رحم‌های چهار زن منتقل کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دکتر پانیوتیس زاوس در مصاحبه‌ای با روزنامه انگلیسی ایندپندنت گفت: گرچه هنوز هیچ یک از این زنان با انتقال این رویان‌ها به مرحله زایمان یک نوزاد زنده نرسیده‌اند، اما با روند فعلی در چند سال آینده تولد اولین نوزاد همانندسازی‌شده ممکن خواهد شد

او گفت: "اگر ما تلاش‌های‌مان را شدت بخشیم،‌ می‌‌توانیم در یکی دو سال آینده یک نوزاد همانندسازی‌شده داشته باشیم، اما نمی‌دانم که آیا می‌توانیم تلاش‌های‌مان را تا آن حد شدت بخشیم یا نه."

کار زاوس به طور گسترده‌ای بوسیله جریان غالب کارشناسان باروری محکوم شده است، زیرا آنها این سوال را مطرح می‌کنند که آیا این تکنیک، که پرسش‌های اخلاقی پیچیده‌ای را نیز برمی‌‌انگیزد، بی‌خطر است یا نه.

گرچه سایر دانشمندان رویان‌های انسانی را در در آزمایشگاه تولید کرده‌اند تا برای مقاصد پژوهشی سلول‌های بنیادی را از آنها استخراج کنند، زاوس با قرار دادن این سلول‌ها درون رحم زنان، تحریم در این مورد را زیر پا گذاشته است.

 او گفت که همچنین رویان‌های همانندسازی‌شده را از بدن سه فرد مرده تولید کرده است، از جمله یک دختر 10ساله به نام کدی که در یک حادثه اتومبیل در آمریکا کشته شده بود. سلول‌های خونی این کودک منجمد شده و برای زاوس فرستاده شده بود.

 تصور بر این است که این دکتر ‌که در قبرس زندگی می‌کند و به تابعیت آمریکا درآمده است، این آزمایش‌ها در آزمایشگای سری در جایی خاورمیانه انجام داده است تا از ممنوعیت همانندسازی در آمریکا بگریزد.

او از همان تکنیکی استفاده می‌کند که برای همانندسازی گوسفند دالی، اولین پستاندارد همانندسازی‌شده از سلول‌های بالغ، مورد استفاده قرار گرفته بود.

 یک مستندساز از کارهای دکتر زاوس فیلمی تهیه کرده است که چهارشنبه شب (22 آوریل) در کانال دیسکاوری انگلیس نشان داده خواهد شد.

 زاوس در سال 2004 ادعا کرد که اولین رویان همانندسازی‌شده انسانی را درون رحم یک زن کاشته است، اما دانشمندان به خاطر عدم ارائه شواهد بوسیله او، در مورد این ادعا ابراز تردید کردند.

کد خبر 79676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز