مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین تصاویر ارسالی دو ماهواره دوقلو از یک انفجار خورشیدی رو به سوی زمین، نشان داد که می‌توانیم 24 ساعت زودتر، از خطری که ما را تهدید می‌کند مطلع شویم.

 به نوشته نشریه نیوساینتیست، فوران گازهای یونیده‌ داغ از خورشید می‌تواند هنگام برخورد با زمین باعث ار کار افتادن ماهواره‌ها و اختلال در شبکه‌های برق شود. تاکنون پیش‌بینی برخورد آن‌ها بسیار مشکل بود، اما نخستین تصاویر ارسالی دو ماهواره دوقلو از یک انفجار خورشیدی رو به سوی زمین، نشان داد که می‌توانیم 24 ساعت زودتر، از خطری که ما را تهدید می‌کند مطلع شویم.

این ابرهای پلاسمایی که "فوران جرمی تاج"(CMEs) نامیده می‌شوند، نور خورشید را منعکس کرده و گاهی اوقات به صورت هاله‌های در حال انبساط به دور خورشید دیده می‌شوند. متاسفانه آن‌ها اغلب کم رنگ هستند در نتیجه CMEهایی که به سوی زمین روانه هستند به سادگی با موادی که در جهت‌های دیگر در گردشند اشتباه گرفته می‌شوند.

تصاویر تهیه شده توسط یک جفت از فضاپیماهای ناسا به نام "رصدخانه روابط خورشیدی- زمینی" یا "استریو" ((STEREO  نشان می‌دهند که این ماموریت می‌تواند هشدارهای اولیه را در دسترس قرار دهد. در حال حاضر یکی از فضاپیماهای STEREO که در سال 1385 /2006 پرتاب شد، در حال حرکت در مدارش در جلوی زمین است; در‌صورتی‌که  فضاپیمای دیگر در پشت زمین حرکت می‌کند. 

پس از این‌که یک فوران خورشیدی کوچک در تاریخ 26 آذر 1387 با زمین برخورد کرد، «کریس دیویس» از آزمایشگاه رادرفورد، با همکارانش تصاویری را که طی چند روز قبل از آن توسط دوربین‌های زاویه باز فضاپیمای  STEREO به نام  تصویرگرهای خور‌سپهری گرفته شده بودند، بررسی کردند.

به گزارش ماهنامه نجوم، این فوران خورشیدی در آن روز برای آسیب رساندن بسیار ناچیز بود، با این حال تصاویر گرفته شده از هر دو فضاپیما آن را طی چند روز حرکتش به سوی زمین و برخورد با زمین نشان می‌دهد. دیویس می‌گوید: "ما از هر دو فضاپیما قادر به اندازه گیری زاویه‌‌ ثابتی بودیم که نشان دهنده‌ جهت حرکت  فوران‌های تاج به سمت زمین بود". گروه با ارائه‌ مقاله‌ای بر این نکته اذعان می‌کنند که با مجهز‌تر کردن نرم افزار تصویر برداری، اطلاعات مرتبط بلافاصله تجزیه و تحلیل می‌شوند و امکان پیش‌‌بینی برخورد CME با زمین 24 ساعت قبل از ورودش میسر می‌شود. 

«هاوارد سینگر» از مرکز پیش‌بینی شرایط محیطی فضایی در کلرادو می‌گوید: "ما قادر خواهیم بود از این اطلاعات و این تکنیک برای ارائه‌ پیش‌بینی‌های بسیار بهتر نسبت به گذشته استفاده کنیم".

کد خبر 79534

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز