شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بندر آستارا برای مدت 40 سال با حضور وزیر راه و ترابری به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت راه و ترابری طرح توسعه و تبدیل بندر صیادی آستارا به بندر چند منظوره از مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به گیلان است که در راستای اصل 44 قانون اساسی و بر اساس مبادله قرارداد سازمان بنادر و دریا نوردی و بخش خصوصی این بخش در مدت 40 سال مدیریت توسعه و راهبری بندر آستارا را به عهده می گیرد.

وزیر راه و ترابری در آغاز مراسم طرح توسعه بندر بین المللی آستارا با تاکیدبر اهمیت توسعه بنادر ایران در حوزه دریای خزر گفت: طی این تفاهم‌نامه مقرر شد کلیه عملیات توسعه زیرساخت و کارگردانی این بندر از قبیل ترمینال مسافری، ترمینال باری، محوطه بندر و تهیه تمامی تجهیزات بر عهده شرکت "کاوه" باشد.

وزیر راه و ترابری افزود: اگر غفلت کنیم و از اجرای طرح های جامع و حضور در شبکه حمل و نقل کالا جا بمانیم ، تنها نقش تماشاچی را در تحولات بزرگ خواهیم داشت.

حمید بهبهانی در این مراسم گفت: اکنون طرح های موازی و رقابتی مانند تراسیکا در برابر کریدور شمال ـ جنوب که ایران نقش اساسی در توسعه آن دارد ، مطرح است.

وزیر راه و ترابری از مشارکت دولت و بخش خصوصی در توسعه بندر آستارا به عنوان یک طرح نمونه نام برد و گفت: امیدواریم در اواخر سال یا اوایل سال آینده امکان پهلوگیری نخستین کشتی های شناور در دریای خزر، در این بندر مهم و مرزی کشور فراهم شود.

بر اساس برآورد اولیه بخش خصوصی برای اجرای طرح توسعه بندر آستارا به مساحت 55 هکتار شامل اصلاح و ساخت موج شکن و 3 اسکله 300 میلیارد ریال و سازمان بنادر و دریانوردی نیز برای خرید تجهیزات دریایی و یدک کش10میلیارد ریال هزینه می کنند.

پس از اتمام طرح توسعه بندر آستارا در مدت 5 سال سالانه 3/5 میلیون تن کالا و مواد نفتی از این بندر تخلیه و بارگیری می شود. با توجه به برنامه ریزی های انجام شده نخستین کشتی تجاری فروردین 89 وارد بندر آستارا خواهد شد.

با اجرای طرح توسعه بندر آستارا برای 250 نفر به صورت مستقیم و هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغالزایی می شود.

در این مراسم قرارداد مشارکت سازمان بنادر و دریانوردی ایران و شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه به عنوان نخستین قراردادی ملی مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در زیرساخت بنادر کشور امضا و مبادله شد.

این قرارداد به امضای فرهاد کوهساری مدیر کل بنادر و کشتیرانی استان گیلان و محمد صادق مدیر عامل شرکت کاوه رسیده است.

در چارچوب این قرارداد که بر اساس سیستم ‪ BOT‬تنظیم شده است سازمان بنادر و کشتیرانی به میزان ‪ ۱۰۰‬میلیارد ریال و شرکت کاوه که از موسسات بزرگ امور خدمات بندری کشور می‌باشد به میزان ‪ ۳۰۰‬میلیارد ریال در این طرح سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

همچنین بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه مراسم کلنگ زنی و آغاز اجرای این پروژه که اولین مشارکت سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایجاد زیرساختها، روساختها، مدیریت و راهبری بندر قلمداد می شود گفت : پس از مرحله واگذاری تمام ترمینالهای بندر در اختیار سازمان بنادر به بخش خصوصی از سال گذشته مرحله جدید واگذاری مدیریت بنادر را از بنادر کوچک آغاز کردیم که بندر آستارا چهارمین بندر واگذار شده به بخش خصوصی محسوب می شود.

علی طاهری با اشاره به واگذاری بندر گناوه در جنوب و فریدونکنار در شمال طی سال گذشته از واگذاری مدیریت سه بندر به بخش خصوصی تا پایان امسال خبر داد و تأکید کرد : هدف و ایده اصلی از این واگذاریها افزایش و ارتقاء بهره وری و کارایی بنادر توسط بخش خصوصی است.

معاون وزیر راه با بیان اینکه از زمان واگذاری بندر گناوه به بخش خصوصی میزان عملیات این بندر به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده افزود : تا هر زمانی که مدیریت این بنادر در دست بخش خصوصی باشد دولت از آنها حمایت می کند.

طاهری خاطرنشان کرد: مدل واگذاری  بندر آستارا به گونه ایست که کار سرمایه گذاری در زیرساختها، تأسیسات و راهبری توسط خود بخش خصوصی انجام می شود.

گفته می شود با توجه به برنامه ریزی های انجام شده اولین کشتی تجاری در سال 1389 وارد بندر آستارا خواهد شد.

کد خبر 79328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز