روشنک محمدی: قبل از تشکل شورای حل اختلاف در استان گلستان روند رسیدگی به پرونده‌های این استان سیر نزولی داشت و زمان دادرسی‌ها بسیار طولانی بود که همین مسئله نارضایتی بسیاری از مردم را به همراه داشت.

 با شکل‌گیری شورای حل اختلاف این مشکل استان تا حد بسیاری برطرف شد.شوراهای حل اختلاف به منظور کاهش مراجعه مردم به مراجع قضایی (دادگاه‌ها) و برای توسعه مشارکت مردمی و رفع آن دسته از اختلافات محلی و اموری که ماهیت قضایی ندارند و یا ماهیت قضایی آنها پیچیدگی کمی دارد تاسیس شده‌اند و کار ویژه آنها تلاش برای ایجاد سازش در موارد مطروحه است.

این شورا صلاحیت مذاکره برای ایجاد سازش بین طرفین دعوا و شکایت‌هایی که شاکی خصوصی دارد مثل دعاوی درباره اموال منقول و غیرمنقول، تخلیه مسکن، مزاحمت، تعهدات معاملات، دعاوی مالی، جلوگیری از فرار متهم، رسیدگی به جرایمی که مجازات‌های قانونی آنها تا 5 میلیون ریال است و رسیدگی به جرایمی که مجازات قانونی آنها کمتر از 91 روز است را دارد.در حال حاضر براساس آمار ۴۲۲ شعبه شورای حل اختلاف با دو هزار و ۶۲۷ عضو در استان فعالیت می‌کنند.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان گلستان در این‌باره گفت: سال گذشته شورای حل اختلاف در سطح استان موفق به ایجاد سازش در 19 هزار و 883 فقره پرونده شده و 59 درصد از کل پرونده‌های قضایی در این شوراها بررسی و حل و فصل شده است.

احمد جعفری مدت رسیدگی به پرونده‌ها، جلوگیری از سرگردانی مردم در دادگاه‌ها و کاهش هزینه‌ها را از مزایای کاهش حجم پرونده‌های ورودی به دادگستری عنوان کرد.
وی بیان داشت: ترویج فرهنگ صلح و سازش بزرگترین دستاورد تشکیل شوراهای حل اختلاف در استان است.

جعفری افزود: شوراهای حل اختلاف به نوعی مکلفند روند صلح و سازش در پرونده‌‌ها را مدنظر قرار داده و همچنان با موفقیت به فعالیت‌های خود ادامه دهند. رئیس شوراهای حل اختلاف استان اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۱۷۳ هزار پرونده قضایی وارد محاکم استان شد که از این تعداد ۱۰۳ هزار فقره در شوراهای حل اختلاف بررسی شده است.
احمد جعفری افزود: از این تعداد بیش از ۲۲ هزار پرونده با صلح و سازش طرفین، بدون صدور حکم مختومه شد.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان گلستان جعفری افزود: با تحقیق و بررسی‌های اولیه مشخص شد که حدود ۹۸ درصد از آرای صادره در این شوراها توسط مرجع تجدید‌نظر تایید می‌شود. وی تصریح کرد: در این تحقیق که به روش اسنادی و پیمایشی با توزیع پرسشنامه انجام گرفت پاسخ‌دهندگان علل نقض آرا در شوراهای اختلاف را با ارائه اسناد و ادله طرفین، عدم ارسال صحیح ابلاغ اوراق قضایی، نداشتن دانش حقوقی کافی و تخصصی نبودن شعب مرتبط دانسته‌اند.

این مقام مسئول یادآور شد: پاسخ‌دهندگان حضور مستمر قاضی در شورا و نیز تشکیل کلاس‌های آموزشی را در این خصوص موثر دانسته‌اند. این مقام قضایی گلستان یادآور شد: ۹۸درصد از پاسخ‌دهندگان به سئوالات پژوهشی، توجه ویژه قوای سه‌گانه به شوراهای حل اختلاف را باعث بهبود کیفیت روند رسیدگی به پرونده‌ها بیان کرده‌اند.

جعفری گفت: در این پژوهش تلاش شده با ارائه راهکارهای کاربردی، موثر و قابل تعمیم برای ارتقای کیفیت شوراها گامی موثر برداشته شود که شناسایی افراد ضعیف و متوسط و در صورت امکان حذف آنان و جایگزینی افراد شایسته، اصلاح ساختار تشکیلاتی و تخصصی نمودن شعب، بهبود روند ابلاغ به موقع و دقیق اوراق قضایی و نیز ایجاد صدای مشاور برای جبران فقر اطلاعاتی و قضایی مردم از آن جمله است.

همشهری استانها

کد خبر 79305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز