گروه بورس: مدیر توسعه بازار شرکت بورس کالای ایران از انجام توافق‌های اولیه با وزارت کشاورزی برای رونق معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا خبر داد

به گزارش همشهری، بالاخره پس از مدت‌ها رکود معاملات کشاورزی در بورس کالا، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و بورس کالا با برگزاری نشست‌های مشترکی به توافق اولیه برای رونق و توسعه معاملات کشاورزی در بورس دست یافتند.

آخرین اخبار از برگزاری این نشست‌ها حاکی است: وزیر کشاورزی و معاونانش پس از انجام توافق‌های اولیه، قول مساعد برای توسعه معاملات کشاورزی در بورس داده‌اند. این موضوع باعث شد، وزیر کشاورزی در نشست‌های چند روز گذشته خود، بر حمایت از معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا تاکید کند.

در طول چند سال گذشته به‌دلیل آنکه حمایت‌های کافی ازعرضه محصولات کشاورزی در بورس انجام نشده، معاملات رینگ کشاورزی در بورس با رکود مواجه بوده است.

در همین زمینه عباس بنا‌زاده، مدیر توسعه بازار و ناظر معاملات کشاورزی بورس کالای ایران به همشهری گفت: در طول 2‌هفته گذشته توافق‌هایی با وزارت کشاورزی برای توسعه معاملات کشاورزی در بورس کالا انجام شده و در این زمینه وزیر جهاد کشاورزی و معاونینش تمایل خود را برای حمایت از عرضه محصولات کشاورزی در بورس نشان داده‌اند.

او تاکید کرد: از ابتدای سال و با‌اضافه شدن 2 عضو جدید هیأت‌مدیره از بانک کشاورزی و شرکت صبا جهاد به شرکت بورس کالا به‌عنوان نمایندگان بخش کشاورزی، این موضوع به‌صورت جدی تری دنبال می‌شود.

بنا‌زاده همچنین از طراحی الگوی جدیدی برای رونق معاملات کشاورزی در بورس خبر داد و گفت: سال گذشته نیز16 نشست مشترک با وزارت جهاد کشاورزی و کلیه معاونت‌های این وزارتخانه برگزارشد و نهایتا مرکز پژوهش‌های وزارت کشاورزی الگویی را تهیه کرد که براساس آن، معاملات محصولات کشاورزی در بورس توسعه خواهد یافت.

مدیر توسعه و ناظر معاملات تالار کشاورزی بورس کالای ایران در ادامه در تشریح دلایل رکود مبادلات کشاورزی در چند سال گذشته اظهار داشت: یکی از دلایل رکود معاملات در بخش کشاورزی، گستردگی و پراکندگی محصولات است، درصورتی‌که در بخش محصولات پتروشیمی و فلزی این مشکل وجود ندارد.

او تصریح کرد: دومین عامل رکود مبادلات کشاورزی این است که تاکنون هیچ تشویق و الزامی برای عرضه محصولات کشاورزی در بورس وجود نداشته است در حالی که در بخش پتروشیمی، دولت، شرکت بازرگانی پتروشیمی را ملزم کرده است که همه محصولات پتروشیمی را در بورس عرضه کند و برای این کار سال گذشته مصوبه‌ای نیز به تصویب دولت رسید.

او خاطر نشان کرد: تاکنون هیچ تشویقی برای اینکه معاملات محصولات کشاورزی در بورس انجام شود وجود ندارد؛ به‌طور مثال اگر برای عرضه محصولات کشاورزی در بورس معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته می‌شد می‌توانست به رونق مبادلات کمک کند.

مدیر توسعه و ناظر معاملات تالار کشاورزی بورس کالای ایران در ادامه افزود: واسطه‌های فروش محصولات کشاورزی عموما به‌صورت پنهانی فعالیت می‌کنند و از اینکه معاملات خود را در بورس انجام دهند واهمه دارند و تمایل دارند فعالیت‌های خود را خارج از ضوابط دولتی انجام دهند.

بنازاده با تاکید بر اینکه واسطه‌ها برای انجام معاملات در بورس تمایلی ندارند تأکید کرد: این واسطه‌ها از اینکه به بورس بیایند و اینکه ممکن است از آنها مالیات بیشتری دریافت شود واهمه دارند، به همین دلیل تمایلی برای انجام معاملات در بورس کالا ندارند.

کد خبر 79137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز