دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: 8 ماه است به‌جای کودکان و صدای جیغ و داد شاد آنها در تالار هنر، کارگران جا خوش کرده‌اند و صدای کلنگ و ساخت و ساز فضای کوچک این سالن تئاتر کودک و نوجوان را پر کرده است.

شهریور سال پیش قرار شد که تالار هنر، تنها سالن مخصوص تئاتر کودک و نوجوان به‌مدت 2 ماه تعطیل شود، تا سالن نمایش آن را بازسازی کنند. حالا 8 ماه از آن زمان می‌گذرد و هنوز کار بازسازی به پایان نرسیده است.

چندی پیش خبرگزاری‌ها خبر از پایان کار بازسازی تا آخر فروردین دادند اما طبق رسمی نانوشته، تیشه بنایی در این تالار گیر کرده و کار حالاحالاها ادامه دارد.

بازسازی نیاز به زمان دارد

سید صادق موسوی، مدیر تالار هنر طولانی شدن بازسازی را به تغییرات بنیادی سالن مرتبط می‌داند و می‌گوید: اول قرار نبود تغییرات چنین بنیادین واساسی باشد ولی با افزایش بودجه قرار شد که این تغییرات از پایه انجام شود و اکنون تالار هنر انگار دوباره ساخته می‌شود.

هومن اخلاقی، سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد که پیش از این سرپرستی بازسازی تالار سنگلج را برعهده داشته با اشاره به بازسازی مقدماتی تالار هنر در سال گذشته می‌گوید: تالار هنر نیز مانند سالن سنگلج، سال‌ها بود که بدون انجام تعمیرات زیربنایی رها شده بود و رسیدگی به ساختمان در حد کارهای ساده بوده است.

در بازسازی سنگلج هم ما ابتدا فکر کردیم بازسازی 2 ماهه تمام می‌شود اما با شروع کار متوجه شدیم که ساخت و ساز نیازمند کار بیشتری است. گروه بازسازی در ایام نوروز هم مشغول به کار بودند تا زودتر به وعده داده شده وفا کنند اما با این حال هنوز نمی‌توان زمان دقیقی برای بازگشایی آن مشخص کرد.

او زمان اتمام بازسازی را تا آخر اردیبهشت می‌داند و درباره طولانی شدن آن می‌افزاید: ما با یک پیش فرض اولیه و اطلاعات مدیر و مسئول سالن کارمان را شروع می‌کنیم. اما در زمان کار متوجه می‌شویم که مسائل و مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای در کار وجود دارد.

بازسازی در 2 مرحله

به گفته موسوی در حال حاضر کارهای اساسی سالن به اتمام رسیده است و تنها نصب صندلی‌ها، نمای تالار و سالن انتظار باقی مانده است. ساخت پلاتو، اضافه شدن سالن گریم، آکوستیک کردن پلاتوها و اضافه شدن امکانات نوری سالن ازجمله دیگر کارهایی است که در بازسازی صورت گرفته است.

اضافه شدن امکانات صدا بعد از تکمیل سالن صورت خواهد گرفت.به گفته اخلاقی برآورد اولیه بازسازی 150 میلیون تومان تخمین زده شد که البته کسری این اعتبار پرداخته شده است.

اما به‌دلیل کسری بودجه بازسازی در 2 بخش صورت گرفت. مرحله نخست که مربوط به تعمیرات و کارهای زیربنایی بوده رو به اتمام است و مرحله دوم که مربوط به ظریف کاری است در مرحله برآورد بودجه و موافقت با آن است که باید از محل اعتبارات سال 88 صورت گیرد.

وی درباره اولویت‌بندی مراحل بازسازی اضافه می‌کند: سالن از حیز انتفاع ساقط بود؛ به‌طوری که نمی‌شد از آن استفاده کرد. ترجیح این بود که بخش سخت افزاری سالن را تجهیز کنیم و بعد به تجهیزات نرم افزاری بپردازیم.

منطقی این بود که پول را در جایی صرف کنیم که بتوان از آن بهینه استفاده کرد، به همین دلیل اول سالن که نیاز مفرط به بازسازی داشت اصلاح شد، سپس تجهیزات اضافه خواهد شد. به گفته وی فاصله افتتاح تالار و شروع مرحله دوم بسیار کوتاه خواهد بود.

سکوت تالار

تالار هنر در این چند ساله مخاطبان خاص خودش را پیدا کرده است، مخاطبینی که در این 8 ماه از دیدن تئاتر مخصوص گروه سنی خودشان محروم بوده‌اند. مخاطبانی که مسئولان تالار با ترفندهای زیادی آنها را جذب کرده‌اند. موسوی در پاسخ به این سؤال که این وقفه باعث از دست دادن مخاطب شده است یا نه؟ می‌گوید: مخاطب ما خسته شده است.

ما بیش از هزار عضو داریم که هر روز به ما زنگ می‌زنند. زمانی که سالن افتتاح بشود ما از طریق سیستم اطلاع رسانی گویا به آنها اطلاع می‌دهیم.موسوی این نوید را می‌دهد که با حمایت مؤسسه سینما شهر امکانات پرده و پروژکتور هم به سالن اضافه خواهد شد و دلیل اضافه شدن این تجهیزات نمایش‌هایی است که نیاز به امکانات تصویری و گرافیک دارند.

وی در ادامه می‌افزاید: امکانات سینمایی متمرکز بر تئاتر است. اگر هم فیلمی نشان داده شود، در ساعتی خواهد بود که نمایش اجرا نمی‌شود و فیلم‌ها هم مخصوص گروه سنی کودک و نوجوان خواهد بود.

کد خبر 78959

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز